본연구는 우리나라가 영상 수출국으로 위상을 확고히 하기 위한 글로벌 마케팅 전략에 대해 탐구하였다. 이를 위해 최근의 글로벌 영상시장의 현황과 특성에 대해 살펴보고, 글로벌 미디어 기업들의 해외시장 진출 전략에 대해 중점적으로 분석하였다. 분석결과, 우리나라 방송영상 사업자들의 해외시장 진출은 아시아 지역으로 매우 제한되어 있으며 진출 유형도 프로그램 라이센스 수출로 집중되어 있는 등 초보적인 수출형태를 보이고 있다. 프로그램의 수출을 강화하기 위한 기본적인 수출 전략을 넘어서서 프로그램의 기획·제작·배급의 전 단계에서 글로벌 시장을 표적시장으로 삼고 수출을 강화하는 고도의 글로벌 마케팅 전략을 구사하여야 한다. 프로그램에 대한 국가 간 공동투자나 공동제작, 해당국의 지역 미디어 사업자들과의 합작과 투자, 혹은 해당 지역에 법인을 설립함으로써 체계적이고 안정적으로 해외시장을 진출할 수 있도록 하는 방안이 필요하며 틈새시장을 공략하기 위해 DMB, IPTV 등 새로운 매체를 통한 진입도 모색하여야 한다.This paper aims to suggest the global marketing strategy to export Korean broadcast program in the foreign market. To do this, the extension of global program flow and global marketing strategies of global media group were analyzed. As a result, this paper found that the pattern of foreign media market inflow of korean broadcast companies were very simplified compare to that of global media group. Korean broadcast companies focused mainly on the export of program license to foreign market and most of broadcast program licenses were exported to Asian region. However, global media company diversified the pattern of inflow to the foreign media market. They invested the local broadcast company or co-produced programs with the local production company to reinforce their marketing power. Korean broadcast companies need to diversify the marketing strategy to increase the export of Korean programs; they need to invest the local media company or establish local company in foreign nations, and consider inflow to new media such as IPTV or DMB to target niche market.