PPL(Product placement)은 효율적인 마케팅 수단으로 이미 인식되어 영화에서는 활발하게 이루어지고 있다. 방송 영역에서 PPL은 현행 규제체계에 따라 금지되고 있지만, 지속적으로 시도되고 있다. 본 연구는 최근 논의가 활발한 텔레비전 프로그램의 PPL과 관련된 규제 현황을 점검하고 발전적인 방향으로 개선할 수 있는 방안에 대해 논의하고자 하였다. 먼저, PPL의 개념 및 특성, 발전 과정 등에 대해 살펴보았으며, 현행 PPL 관련 규제체계와 규제 현황에 대해 고찰하였다. 또한 PPL 규제와 관련된 쟁점들을 살펴보고, 최근 등장한 PPL 규제 완화 주장들을 바탕으로 현실적인 PPL 규제 방향에 대해 연구하였다. 특히, PPL이 시청자의 프로그램 만족도에 기여하고, 세계 시장에서 경제적인 이익을 얻는 데 도움을 줄 수 있는 방안을 중심으로 살펴보았다.PPL(Product placement) has been conceived as an effective marketing tool in the movie industry and used frequently by advertisers. In television programming, PPL has been banned by the broadcasting law. However, PPL has been appeared in many drama series, in reality. The present study attempted to discuss the current regulation status for the PPL on television program and to improvise it to reflect PPL practice in real world. Therefore, the present research reviewed at the definition and characteristics PPL as well as the development of it, in brief. Then the current regulation policy of PPL in broadcasting were examined along with the major issues involved with regulation of it. Finally, based upon the opinions recently emerged by the deregulation side, the current study suggested several alternatives mainly focused on the ways of contributing to the audience satisfaction and economic strength.