방송환경이 변화하고 다양한 매체가 등장하면서 단일 매체의 이용행태만을 통해서 프로그램 성과를 측정하는 연구들의 한계점이 나타나고 있다. 미디어 환경이 변하면서 수용자 연구의 중요성이 부각되고 있고, 그러한 수용자들이 여러 매체를 복합적으로 이용하고 있다는 현실적 상황을 반영하지 못하기 때문이다. 즉, 다중매체 이용자들이 증가하면서 하나의 프로그램 성과가 다른 미디어의 성과에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는 것도 중요해지고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 방송 프로그램의 시청이 프로그램 홈페이지의 이용에 영향을 주는지 살펴보고자 하였다. 즉, 프로그램 시청과 프로그램 홈페이지 이용을 하나의 연속적 흐름에 두고 홈페이지 이용에 대한 영향 요인을 프로그램 시청 차원에서 찾아보았다. 우선 방송과 인터넷의 교차이용의 방향성에 대한 검증을 시도하여 방송시청 성과가 인터넷 이용으로 이어짐을 살펴보았으며, 기존의 방송매체 중복 이용에 대한 이론적 논의를 근거로 프로그램의 시청 성과 및 편성이 프로그램 홈페이지의 이용 수준에 밀접한 연관이 있을 것이라는 가설을 설정했다.
분석결과, 프로그램 시청 성과에 대한 집합적 측정이라 할 수 있는 시청률과 점유율이 높은 프로그램일수록 홈페이지의 이용 수준이 높게 나타난다는 더블 제퍼디 효과의 다중매체적 확장 논의가 검증되었다. 또한 누적 측정 방법으로 도달률, 프로그램 충실도와 연속시청 수준이 프로그램 홈페이지의 이용 수준과 연관성을 갖고 있음도 검증하였다. 편성에 있어서는 엔터테인먼트와 드라마 장르의 홈페이지 이용이 높게 나타났으며, 주시청시간대의 프로그램 홈페이지 이용이 상대적으로 높게 나타났다. 즉, 방송에서의 이용 수준과 홈페이지의 이용 수준 사이에 연관성이 있었으며, 두 매체의 이용을 하나의 흐름에서 논의하는 것이 가능함을 보여주었다.As the broadcasting environment is changing and various kinds of media are coming on, studies on acceptability of the existing single medium get to show the limitations. In accordance with the change in media environment, the importance of study on the receivers is rising, and such receivers are not able to reflect the actual situation that uses many media complexly. Accordingly, this study intended to examine on the viewership of TV program and the type of using multi-media of program homepage. That is, this study looked for effective factors of homepage usage in the aspect of program viewership, setting program viewership and homepage usage on a consecutive flow. Above all, as attempting verifying direction of cross-usage of broadcasting and internet, this study found that viewership leads to internet usage, and presumed that program viewership performance and programming might be closely connected to the level of homepage usage, based on the theoretical argument for double usage of the existing broadcasting media.
As the result of analysis, multimedia extension argument of double-jeopardy effect that shows high level of homepage usage in accordance with high view-rate and concentration ratio which are integrated measurement of program viewership performance has been verified. In addition, by means of accumulated measurement, this study verified that reach rate, program fidelity and the level of consecutive viewership are related to the level of program homepage usage. As to the programming, entertainment and drama-genre homepages are being highly viewed, and prime-time program homepage showed relatively high rate of usage. That is, the level of usage between broadcasting and homepage has connection, and discussion about the use of two media on one flow is deemed possible.