이 연구는, 여성농업인의 문제해결 능력을 향상시키는 것이 여성농업인 자신뿐 아니라 농가 전체, 그리고 농업과 농촌의 발전에도 중요한 일임을 전제하고, 여성농업인의 문제해결 동기 형성을 위한 교육 프로그램을 개발하여 A군 24명의 여성농업인을 대상으로 2시간 강좌로 구성하여 적용하였다. 이 교육에 참여한 여성농업인을 대상으로 교육 프로그램 참여 전후의 인식 변화를 비교하였으며, 이 결과를 토대로 문제해결 능력 향상을 위한 교육 프로그램 개발에 필요한 기초적인 정보를 제공하려는 데 그 목적이 있다.
적용한 교육 프로그램은 8 영역으로 구성하였고, 농촌 현장에서 여성농업인에게 발견되는 모습 중 하나인‘설문조사 주체로 자신을 받아들이지 않는 현상’을 해결해야할 문제의 과업으로 설정하여, 역할극과 애니메이션을 통해 상황을 제시하고 브레인스토밍 기법 등에 따른 참여자 활동을 하였으며, 그 과정을 관찰하고, 전 후의 변화를 사전조사표와 사후조사표로 평가하였다. 그 결과, 여성농업인의 정책 및 불평등 문제 인식 수준이 뚜렷이 달라진 것을 볼 수 있었고 특히 50세 이하의 집단에서 그 변화의 폭이 크게 나타났다. 아울러 문제해결에 대한 인식 변화 역시 교육 전 후 뚜렷이 다르게 나타났다. 특히 해결해야 할 문제에 대한 대안을 잘 결정할 수 있는 데 도움이 되었다고 하였다. 이와 같은 결과로부터 여성농업인에 대한 문제해결 동기 형성을 위한 교육 프로그램이 의미가 있음을 알 수 있었으며, 또한 그들 자신이 경험하는 문제들을 구체적인 상황으로 다룸으로써 일상생활에서 문제 해결능력을 향상시킬 수 있는 교육 프로그램들이 개발, 제공될 필요성이 있었다.The objectives of this study were to develop an education program of rural women's motivation to solve problem, to apply the educational program to rural women as a pilot test, to evaluate changes of rural women's perceptions on gender inequality or policies and attitudes on women's problem solving, and to suggest some items for further study.
The educational program of problem solving for rural women was consisted of 8 sectors as follows; to introduce the importance of problem solving, to check problems in every day life, to find a problem from former experience, to define the problem of rural women, to screen the optimal method of problem solving, to rethink the leader's role of problem solving, to explain the practical method of problem solving by oneself, to inform the note of next class. This program was applied to 24 persons of rural women in a county extension station. And two times of survey were conducted to that persons at before and after the class,
The results from the perception on gender inequality and policies was enhanced after the educational program for problem solving. And the attitudes to problem solving of rural women was also a little bit of good at solving problem of participants in the educational program.
According to their general characteristics, by age, below 50years old rural women more changed the perception on gender inequality and policies. Decision making of good alternative of 10 problem solving tasks was changed most highly. But rural women had bottlenecks to get information, to understand data, and to analyze the documents for problem solving, which should be considered in developing the education program.