동북아의 평화는 단지 전쟁 및 폭력의 부재만으로는 달성될 수 없다. 군사적 의미의 불가침과 평화 유지 외에도 다방면의 교류.협력과 이를 지원하는 이행기구(평화협력체), 분쟁의 평화적 해결장치 등이 존재할 때 항구적인 평화가 보장될 수 있다. 이런 관점에서 한국이 동북아의 평화를 이룩하기 위한 국제법적 실천과제로는 북한 핵문제 해결, 한반도 평화협정의 체결, 남북한 교차승인의 완성, 동북아 다자간 안보협력, 북한인권 개선(탈북자문제 해결 포함), 한반도 DMZ의 평화적 이용 등이 있다. 또 동북아 협력을 위한 국제법적 실천과제로는 다자간 합의에 의한 가칭 <동북아 경제협력> 구성, 동북아 다자간 경제협력사업 추진, 동북아 철도협력체제 구축(경의선철도 연결 포함), 동북아 환경협력체제 구축, 초보적 경제통합으로서의 자유무역협정(FTA)과 무비자 출입시스템의 단계적 도입, 동북아 문화공동체 형성(동북아 문화유산제도 도입 등), 가칭 「동북아 개발은행」 설치.운영 등을 들 수 있다. 앞으로 한국은 역내국가들과의 다자조약 체결, 기금 설치, 포럼 운영 등을 통해 동북아의 평화와 협력을 주도해 나가야 할 것이다.Summary
Permanent peace in North-East Asia could not be accomplished only by preventing real war or war-like violent situations. Solid peace building can be possible not merely by a military non-aggression pact or peace-keeping efforts but also by diverse mutual exchanges and cooperation among regional members, establishment of a standing operational organization and peaceful means of settling disputes etc.
From this point of view, the international legal or politico-legal tasks or pending problems facing South Korea should be tackled and solved positively. They are as follows: pacific settlement of North Korea’s nuclear issue, Korean peace agreement making, cross-recognition by neighboring countries toward South and North Korea, multilateral security cooperation mechanism building in North-East Asia, improving human rights condition in North Korea (including North Korean defectors issue) and peaceful utilization of the Korean Demilitarized Zone (DMZ).
For the promition of international cooperation among Northeast Asian Countries, South Korea also has confronted with international legal problems such as constituting the tentatively named "North-East Asia Economic Cooperation" as a form of multilateral conference, promoting various kinds of multinational businesses, constructing cooperative railway systems and environmental cooperative system, expanding the conclusion of Free Trade Agreements (FTA) as a first step of economic cooperation and introducing visa waiver program, formation of North-East Asian Cultural Community and establishment of North-East Asia Development Bank. From now on, it is desirable the South Korea should lead peace-making efforts and cooperative activities in Northeast Asia though the multinational treaty bodies, funds, forums and so on.