디지털 방송은 지식정보사회에서 누구나, 언제, 어디서나 지식정보를 주고받으며 이용할 수 있도록 하는 정보 인프라의 한 축을 이루고 있다. 특히 디지털 방송은 전통적인 오락의 제공은 물론 네트워크로서의 기능을 하게 됨으로써, 다매체·다채널로 시청자의 선택권과 권익을 향상시킬 뿐만 아니라, 방송사업자와 통신사업자 간의 경계를 허물고, 방송·통신산업을 비롯한 정보산업의 발전과 경쟁을 촉진하게 될 것이다. 이러한 배경 하에서, 본 연구는 디지털 방송 서비스의 소비자 편익을 정량적으로 평가하고자 하였다. 디지털 방송 서비스의 속성으로 채널수, 화질, T-commerce, T-banking, VOD, 온라인 게임, 가격의 7가지를 고려하였다. 이들 속성에 대한 선호를 분석하고 지불의사액을 추정하기 위하여 컨조인트 분석의 일종인 조건부 선택법을 적용하였다. 조건부 선택법은 응답자로 하여금 여러 가지 속성들로 구성된 가상의 디지털 방송 서비스 대안들 중에서 선호하는 한 가지를 선택하게 하고 그 자료로부터 속성별 지불의사액을 추정하는 방법이다. 2006년 10월에 수도권 지역에서 만 15세 이상 60세 미만 500명을 무작위로 추출하여 조건부 선택법을 운용하였다. 분석결과 T-commerce, VOD 서비스, 온라인 게임을 이용하는 데에는 유의한 지불의사액을 가지고 있는 반면에, T-banking에 대해서는 유의한 지불의사액을 가지지 않는 것으로 분석되었다. 특히 고화질 대 다채널에 대한 후생분석도 시도하였는데, 응답자들은 다채널보다 고화질을 더 중요하게 여기고 있음을 알 수 있었다. 본 연구에서 추정된 속성별 지불의사액 추정결과 및 여러 시사점들은 향후 디지털 방송을 활성화하는 데 중요한 참고자료가 될 것이다.The digital broadcasting is becoming an axis for information infrastructure that enables us to communicate with anyone and transfer knowledge & information at any place and in any time. In particular, it plays a role of a network as well as a traditional entertainment, and thus can improve the audience’s options and rights, demolish the boundary between broadcasting business and communications business, and promote the development and competition in information industry including broadcasting and communications industry. This paper attempts to measure the consumer benefits of the digital broadcasting service with the attributes such as the number of channels, definition, T-commerce, T-banking, VOD, and online game. To this end, we apply a contingent choice method, a kind of conjoint analysis, to a survey data. We consider the trade-offs between price and the six attributes for selecting a preferred alternative of digital broadcasting service and derive the marginal willingness to pay (WTP) estimate for each attribute. A survey of 500 persons who are 15 to 60 years old and live in the Metropolitan area was implemented during October 2006. The respondents have a significant WTP for T-commerce, VOD, and online game, but were not willing to pay a significant amount for T-banking. It was found from the welfare analysis of high definition versus many channels that the respondents place a higher value on high definition than many channels. The results are expected to provide policy-makers with useful information for activating the digitalization of the broadcasting.