본 연구에서는 유치원에서 실시되고 있는 과학 활동과 평가의 실태 및 바람직한 방향에 대한 교사의 인식을 조사하여 과학 활동 및 평가의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 했다. 첫째, 유아 과학 활동은 월 1회~3회 실시되는 경우가 가장 많았으며 교육과정의 과학적 탐구의 내용 중 일부내용 위주로 과학 활동이 이루어지고 있었다. 둘째, 교사들은 유아 과학 활동의 주된 목적은 과학적 태도의 함양이며 과학 활동의 활성화를 위해서는 과학 활동용 자료의 보급이 필요하다고 인식하고 있었다. 셋째, 과학 활동에 대한 평가를 하고 있지 않은 경우가 더 많았고 그 이유로는 평가 방법을 모르기 때문이라고 응답한 경우가 많았다. 넷째, 유아 과학 활동에 대한 평가는 1학기 1번 정도 관찰을 통한 방법과 활동 결과물을 활용한 방법으로 유아와 교사가 함께 하는 평가가 적절하다고 인식하고 있었다. 따라서 과학 활동과 평가의 활성화를 위해서는 현장에서 바로 활용할 수 있는 구체적인 자료의 보급, 현장 반영률이 높은 연수 기회의 확대, 과학적 탐구 내용의 다양한 적용, 과학적 태도 함양을 위한 과학 활동의 실시, 평가의 필요성과 평가 방법에 대한 이해 확대, 관찰과 결과물을 활용한 평가 지향 등이 필요하다고 봐진다.The purpose of this study was to examine the reality of science activities and evaluation and teachers' recognition of desirable direction of science activities and evaluation in a bid to seek ways of boosting kindergarten science activities and evaluation. The findings of this study were as follows:
First, kindergarten science activities were mostly conducted once or three times a month and were conducted about a few science education contents. And kindergarten teachers recognized that the purpose of kindergarten science activities was to raise the scientific attitude of children.
Second, a larger number of teachers answered science activities weren't evaluated nor considered it necessary to do that because of their ignorance of evaluation method. And kindergarten teachers recognized that the evaluation of science activities had to be conducted once a semester in observation method and portfolio method with children and teacher.
So in order to bolster kindergarten science activities and evaluation, a supply of scientific materials, various applications of contents of Educational Curriculum, practice of science activities to forster scientific attitude of kindergarten children and educational training about the evaluation of science activities are needed.