이 연구는 각 대학에 재학 중인 예비특수교사들에게 효과적인 교육실습을 위하여 대학의 준비도와 실습학교에서의 교육실습 운영에 대한 전반적인 실태를 파악하는 데 주요한 목적이 있다. 연구를 위해 전국의 특수교육과 설치 대학에서 교육 실습을 마친 176명의 학생에게 설문 조사를 실시하였다. 그 결과, 학생들은 교육실습이 특수학교 뿐 아니라 특수학급 등에서 실시할 필요가 있다고 하였으며, 대학의 준비도와 실습학교에서의 실습관련 연수와 안내가 충분하지 않다고 답하였다. 실습과정 중에는 장애학생의 능력과 특성을 파악하여 수업목표를 설정하고, 이에 따른 교수방법 구안에 어려움을 느낀다고 답하였으며, IEP 목표설정에서도 어렵다고 답하였다. 따라서 예비 특수교사들에게 효과적인 교육실습의 효과를 최대로 극대화하기 위해서는 대학과 실습학교간의 요구를 충족시킬 수 있는 협력적 교육실습 모형이 개발되어야 할 것이다.The purposes of this study are to examine the current status regarding educational practicum of pre-service special education teachers and to suggest the best possible trends in the future on that issues. For this study a survey was conducted with 176 senior year college students from 8 universities nationwide who have just completed their regular practicum. Overall, the current study found that the participants believe that their practicum is insufficient and limited. The results pointed out the preparation courses which are provided through university curriculum are not enough in terms of planning lessons and selections of educational methods and lesson goals based on their students' learning styles and intellectual levels. Finally, this study suggests the necessity of developing new models of comprehensive practicum programs which can be applied in our educational circumstances.