본 연구는 유아의 제 변인들에 따라 수학학습잠재력에 차이가 있는지를 알아봄으로써 학습과정에서 영향을 미치는 요소들을 밝혀 개인차를 고려한 유아 지도에 시사점을 제공하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에서는 수학문제해결과제를 이용하여 검사-교수-재검사의 형식을 취하는 역동적 평가의 과정 중 교수과정에 해당하는 학습 훈련량과 전이량을 측정하고 이를 수학학습잠재력으로 정의하였으며, 제 변인들에 따른 차이를 알아보았다. 본 연구를 통해 밝혀진 결과는 첫째, 훈련검사를 실시하는 과정에서 여아보다 남아가 더 적은 양의 단서를 이용하여 수학문제를 해결하였으며, 둘째, 유아의 연령이 증가할수록 훈련과 전이과정에서 모두 적은 양의 단서를 필요로 하였다. 셋째, 유아의 개인행동성향의 각 하위 영역의 점수가 높은 집단의 유아가 낮은 유아들에 비해 더 적은 양의 단서로 문제를 해결하였으며, 마지막으로 유아의 수세기 능력이 높은 집단의 유아가 훈련과 전이과정에서 더 적은 양의 단서로 문제를 해결하는 것으로 나타났다.The purpose of this study was to examine the relationship of young children's gender, age, personal behavioral dispositions and number counting skills to their mathematical learning potential in an attempt to help preschool teachers and parents guide them in the right direction in consideration of their personal characteristics. It suggested how to improve the mathematical learning potential of young children.
The findings of the study were as follow:
First, the boy children excelled than the girl children in mathematical learning potential training.
Second, the young children improved in mathematical learning potential with age.
Third, it's found that the young children had more excellent mathematical learning potential when their social relations, creative expressiveness, verbal skills, literacy, logicality and number skills were better.
Finally, the young children who were better skilled in number counting were in possession of higher mathematical learning potential.
Given the above-mentioned findings, first, preschool teachers and parents should give more hints to girl children in mathematical activity. Second, preschool teachers and parents should give more hints to the younger children in mathematical activity. Third, preschool teachers and parents should create the kind of educational environments that could improve young children's personal characteristics. Fourth, if counting skills are improved, their mathematical learning potential will be higher.