본 연구는 유아교육기관의 부모상담 현황 및 교사와 부모의 요구도를 알아보기 위해 G시에 소재한 유아교육기관의 교사 176명과 부모 177명을 대상으로 조사하였으며, 각 문항별로 응답의 빈도와 백분율을 산출하고 교사와 부모의 요구 차이를 알아보기 위하여 χ2검증을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 유아교육기관의 부모상담에 대한 현황을 살펴보면, 부모상담에 대한 부모 참여도는 매우 높은 것으로 나타났으며, 대부분의 유아교육기관에서 가정통신을 통한 안내를 하고 있었으며, 유아의 작품이 상담시 가장 많이 활용되고 있는 것으로 나타났다. 대부분의 교사들이 부모상담 후 추후활동으로 자기평가를 실시하고 있었으나 특별한 방법 없이 실시되고 있었으며, 부모상담을 위한 교사교육은 대부분 실시되지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 부모상담에 대한 교사 및 부모의 요구를 살펴보면 부모상담의 필요성에 대하여 모두 높게 인식하고 있었으나, 부모상담의 계획 및 안내, 주양육자 참여에 있어서는 부모와 교사 간 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모상담의 내용에 있어서 부모는 유아의 사회성/정서발달에 관한 내용을 가장 많이 원하였으며, 교사는 상담의 문제점으로 전문적 능력 부족을 들었다. 개선점으로 교사교육의 실시가 가장 높게 나타났으며, 교사교육 내용으로는 부모와의 효과적인 대화방법을 가장 많이 요구하는 것으로 나타났다. 이에 본 연구를 통해 유아교육기관의 체계적인 부모상담 방법에 대해 모색하고 부모상담의 활성화와 질적 향상을 위한 기초 자료를 마련하고자 하였다.The purpose of this study was to investigate the current status of parent counseling in an early childhood education center and teachers' and parents' needs. The subjects used in this study were 176 teachers and 177 parents in G city. The data were analyzed by frequencies, percentages, and χ2. The results of this research are as follows. First, currently parent participation in counseling in an early childhood education center was very high. Most childhood education centers carried out parent counseling including the presentation of guidance material. Many teachers self-evaluated after parent counseling sessions but did not have a proper way of implementing changes. Also, teacher training for parent counseling was rarely carried out. Second, both teachers and parents acknowledged the necessity of not only parents counseling, but also planning and guidance. The major caregiver participation of parent counseling differed between teachers and parents. Parents wanted mostly contents about social and emotional development of young children. Teachers selected mostly poor professional skills as the topic of parent counseling. Also, teacher training was needed for the improvement of parent counseling, particularly to enhance communication with parents. Thus, the results of this study suggest additional activities related to parent counseling systemic parents counseling as a means of improvement.