본 연구는 통합된 전통놀이 프로그램이 일반아동의 장애수용태도에 미치는 효과와 장애아동의 친사회적 행동 변화에 미치는 효과를 알아보기 위한 실험연구로써 서울시 S초등학교 5학년의 장애아동 1명이 입급 된 두 학급을 선정하여 실험집단과 통제집단을 30명씩 총 60명의 일반아동을 연구대상으로 하여 실험하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.첫째, 통합된 전통놀이 프로그램은 개인생활에서 일반아동의 장애수용태도에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 둘째, 통합된 전통놀이 프로그램은 학교생활에서 일반아동의 장애수용태도에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 셋째, 통합된 전통놀이 프로그램은 사회생활에서 일반아동의 장애수용태도에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 넷째, 통합된 전통놀이 프로그램은 장애아동의 친사회적 행동 변화에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다.This study is to examine the effect of traditional play in the integrated class on non-disabled children's receptive attitude toward disabled children and pro-social behaviors enhancement of mentally-retarded student. The subjects were 60 5th grade students at S elementary school in seoul. They were divided into an experimental group(n=30) and a control group(n=30).
The result of the study are as following.
First, traditional play in the integrated class is effective in improving non-disabled children's receptive attitude toward disabled children in their personal life.
Second, traditional play in the integrated class is effective in improving non-disabled children's receptive attitude toward disabled children in their school life.
Third, traditional play in the integrated class is effective in improving non-disabled children's receptive attitude toward disabled children in their social life.
Fourth, traditional play in the integrated class is effective in improving pro-social behaviors of mentally-retarded student.