이 연구에서는 그림의사소통상징, 음성출력장치, 보조언어자극 중재가 비구어 정신지체 아동의 발성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 아동이 선호하는 학습활동시간에 언어치료사가 반전설계를 변용한 중다처치설계(ABACAD설계)를 적용하여 기초선 이후 중재방법을 변화시켰다. 연구 결과, 보완-대체의사소통체계의 보조도구를 다르게 적용한 중재기간에서는 의사소통 요구를 표현하는 발성의 양이 증가되지 않고, 줄어드는 결과를 보인 반면, 구어모델링과 비언어적 의사소통기의 언어중재전략을 포함한 보조언어자극을 AAC와 동시에 사용했을 때는 발성의 양을 증가시키는 결과를 보여 주었다. 발성에 영향을 미치는 보완-대체 의사소통체계의 구성요소로 의사소통도구보다는 중재전략이 발성을 증가시키는 긍정적인 영향을 주었을 것으로 해석할 수 있다. 따라서 보완-대체의사소통체계를 아동에게 적용하는 촉진자의 중재방법이 아동의 발성에 중요하다고 하겠다. 앞으로 보완-대체의사소통체계의 적용 시 중재전략과 촉진자의 역할에 대한 논의가 있어야 할 것으로 보인다.The purpose of this study was to compare the effects of AAC between the intervention strategies and AAC mode on the vocalization to nonverbal student with severe mental retardation. The issue about relation between AAC and the vocalization of nonverbal children with severe mental retardation was important to construct the facilitative group including speech-language pathologist and to take the parent's agreement.
The participant was a elementary student with severe mental retardation and the design for this study was ABACAD design adapted reversal design, the multiple treatment design. The experimental condition was changed untie the frequency of vocalization of nonverbal children was increased.
The result and conclusion of this study were that only using the AAC mode decreased the frequency of vocalization but the intervention strategies like aided language stimulation increased the frequency of vocalization on student with nonverbal severe mental retardation. Implications for future study were discussed.