이 연구는 뇌성마비 중ㆍ고등부 학생을 대상으로 장애 특성을 고려한 컴퓨터 접근을 용이하게 하여 과정중심 글쓰기 지도를 하였을 때, 쓰기 표현력(글의 내용, 글의 길이, 글의 정확성)을 향상 되었는가를 살펴보기 위해 실시된 사례 연구이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 컴퓨터 접근을 시도하여 컴퓨터 입력 속도와 쓰기에 집중하는 시간이 실재적으로 증가한 뇌성마비 학생 3명을 대상으로 과정중심 글쓰기 지도 한 결과, 3명 학생의 글의 내용, 글의 길이, 글의 정확성 등의 변화가 긍정적으로 향상되었음을 발견하였다. 이 연구는 뇌성마비 학생들에게 적합한 컴퓨터 보조공학 지원을 함으로써 일반학생들과 동일한 방식으로 글쓰기 능력을 키워 나갈 수 있음을 확인하였고, 과정중심 글쓰기 지도를 통해 쓰기 표현력을 증진시킬 수 있는 전략으로서의 적용 가능성을 제시하였다. 따라서 향후 중증의 뇌성마비 학생들에게 적합한 보조공학 지원을 위한 평가 체계 및 보조공학 지원 전문인력 개발 등의 필요성에 대해 논의를 하였다.The purpose of this case study was to examine how effect the process-based writing instruction using personal homepage was on the written expression of middle and high-school students with cerebral palsy. For the subjects, we carried out the process-based writing instruction using bulletin boards of personal homepages during 20-50minute sessions with three times a week. From this study, we concluded as follows : First, the written expression of students with cerebral palsy was far improved in terms of written content. Especially, the theme and content were combined well, while the consistency and unity became clearer. Second, With respect to the subjects, the numbers of vocabularies increased more than 2 times from 38.6 in the preliminary inspection to 83.4 in the follow-up. Third, Among the accuracy of writing, the accuracy of spacing words and using punctuation marks showed high accuracy with 80~90% or higher in the follow-up 1 week after the intervention. Synthesizing the above results, it was showed that the processed-based writing instruction using assistive technology was significantly effective in increasing written expression of students with cerebral palsy. Therefore, it was suggested that it was necessary to instruct writing systematically for the students with cerebral palsy who have difficulties in oral communication at special schools, along with proper assistive technological support.