지상파 방송사들의 문화사업은 일찍부터 시작되어 국내 문화예술의 발전에 기여한다는 공익적 취지를 실천하고 있다. 그러나 최근의 지상파 문화사업은 사업 다각화 측면에서 수익성 제고에 대한 압력을 받고 있다. 본 연구는 따라서 지상파 문화사업의 실태와 수익성을 분석하여 공익성과 수익성의 조화를 탐색하는 것을 과제로 삼았다. 분석의 결과에 따르면 지상파 문화사업은 예고spot을 활용한 소극적인 사업방식을 취하고 있어 수익성에 한계가 있다. 또한 특정 장르와 외국 공연에 편중되어 있어 국내 문화예술의 발전에 대한 기여에도 한계를 보이고 있다. 따라서 국내 창작물을 중심으로 사업 투자를 확대하여 국내 문화산업에 기여하고 예고spot은 그 수익성과 효율성을 감안하여 활용하는 것이 필요하다고 평가된다.Terrestrial broadcasting stations have been invested in the cultural business to contribute to the development of the art and culture area at national level. With the decline of their revenue, however, they try to find ways to increase the profit from the cultural business. This study aims to examine the reality of the cultural business by the Korean terrestrial broadcasters, and attempts to propose a solution for harmonizing the public interest and profit in cultural business model. The current research indicates that the broadcasters seem to run the cultural business very passively, relying mainly on the sale of on air time called “TV spot.” Therefore, their profit from the cultural business is restricted by the possible on air time of the TV spot. Moreover, they prefer to show famous foreign spectacles(musical performance) to original creation by themselves to avoid the business risk. As a result, these practice did not promote creative activity at national level at all. Thus, it is necessary to invest more effort and money on creation of original creation based upon our culture, by changing TV spot sales practice on cultural business.