이 연구는 대선 후보자에 대한 텔레비전 뉴스의 보도 유형(공방형 대 동정형)이 뉴스 수용자의 후보자에 대한 투표의향, 호감도와 이미지 등에 어떤 영향을 미치는지, 그리고 수용자의 대통령 후보에 대한 선정 기준에 어떤 영향을 미치는지를 실험연구를 통해 검증했다. 실험을 위해 우선 2007년 한나라당의 대선 후보 선출 경선(primary election)을 보도한 방송뉴스의 내용분석을 통해 뉴스보도 유형을 공방형과 동정형으로 나누었다. 그리고 실험에 참여한 대학생들(n=169)을 두 집단으로 나눠 공방형 혹은 동정형 뉴스를 시청하게 했다. 이후에 투표의향, 호감도, 후보자 이미지, 그리고 투표기준을 알아보기 위해 설문을 실시했다. 실험결과, 각각의 종속변인들의 값이 뉴스보도유형에 따라 유의미하게 차이가 났다. 이 연구가 지닌 의의는 선거에 미치는 미디어의 영향력에 검증한 선행연구와의 두 가지 차별성에서 찾을 수 있다. 첫째는, 대다수의 연구와는 달리 서베이가 아닌 실험을 통해 미디어의 선거 영향력을 검증한 점이고 둘째는 본선이 아닌 예비선거를 대상으로 연구를 진행한 점이다.This experimental study examined effects of television news coverage of the presidential candidates on voting intentions of news audience, favorability and images of the candidates. We identified the news coverage as a “battle” and an “itinerary” style through the content analysis, and participants were exposed to the different styles of news coverage of the candidates. Then, we investigated voting intention, favorability, candidate images, and voting criteria of the participants. The results showed that there was a statistically significant difference of each dependent variable by the style of news coverage. Furthermore, this study can be distinguished from the previous studies on effects of news media on elections in that the experimental design was utilized to examine news media effects on elections at the primary stage.