본 연구는 보육의 질적 향상을 위한 방안으로서, 보육교사 보수교육과정 중 승급보수교육의 현황과 문제점을 파악하고 효율적인 승급보수교육 체계 구축을 위한 발전방안을 모색하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하고자, 2급 보육교사(129명), 3급 보육교사(106명)와 시설장(264명)의 의견을 비교분석하여 승급보수교육에 관한 전반적 인식, 교육내용, 교육방법, 교육성과 등의 측면에서 결과를 제시하였다. 보육교사와 시설장 간의 의견은 대체로 비슷한 경향을 나타내었지만, 교육의 시기와 시간, 교육과목의 중요성 측면에서는 유의한 차이를 보였다. 연구결과에 대한 논의를 근거하여 보육교사 승급교육의 개선방안에 대하여 제안하였다.The purpose of this study was to examine perception by directors and teachers on the child educare teachers' promotion in-service training currently conducted to enhance the quality of child educare teachers and to propose the way to make promotion in-service training more efficent.
264 child educare center directors, 129 second grade and 106 third grade certificated child educare teachers participated in this study. Questionnaires for this study were devised by the resarchers. Questionnaires consist of items about overall perception, contents, methods, and outcome of the child educare teacher's promotion in-service training.
Perception on the currently conducted promotion in-service training was generally positive. However, significant difference was noted on the timing and duration on the training and on the priority of the subjects to be taught between two groups.