본 연구는 인적자원개발을 위한 국내 대기업의 교육체계에 대한 분석 및 정책적 시사점을 탐색하고자 하였다. 기존의 교육과정 중심에서 벗어나 본 연구에서는 교육체계를 교육의 목적, 교육과정, 교육방법, 교육평가, 교육인프라의 구성으로 재규정하였다. 국내 대기업 교육체계의 하위 요소를 분석한 결과, 교육목적은 핵심인재 혹은 글로벌 인재의 양성, 변화, 혁신이 주를 이루고 있으며, 교육과정에서는 역량중심 교육과정 개발의 관점에서 계층별 교육과정과 직무별 교육과정이 제공됨을 알 수 있었다. 교육방법에서는 온라인 교육, 블랜디드 학습의 급속한 증가와 실천학습의 확산을, 교육평가에서는 학습 평가 및 현업적용도 평가의 적용 시도를 알 수 있었다. 교육인프라에서는 교육과 인사와의 연계 및 학점이수제 도입 등을 확인할 수 있었다. 이상의 대기업 교육체계 특성을 고려하여 국가수준의 인적자원개발 정책에 대한 시사점을 교육체계 분석 관련 연구지원 및 대학교육과의 연계 측면에서 제시하였다.This study intended to explore the major characteristics of educational systems in the large corporations in Korea and analyze their policy implications for human resources development. The sub component of the educational systems for corporate were defined: they consist of educational goal, curriculum, educational method, educational evaluation, and educational infra system. Selected human resources development institutes and other relevant literature were analyzed to find out the characteristics of those aspects of educational system. For educational goals, sharing core values, developing core leaders, fostering global leaders, and maintaining change and innovation are emphasized. Competency-based curriculum and other emergent courses of the emphasized educational goals have been developed. Online and blended learning methods besides action learning have been heavily used. The level 3 evaluation have been emphasized, Finally, the linkage system between education and personal management besides other support system has been implemented broadly. Policy implications for human resources development have been suggested as follows: systematic review on corporate educational system; encouraging the reflection of demands in corporate educational system to university courses- emphasizing value and attitude education, implementing competency-based education, and applying new education methods such as blended learning and action learning.