본 연구는 예비 유아 교사들을 대상으로 수학 활동과 통합된 요리 활동이 그들의 수학에 대한 태 도와 지식에 영향을 미치는지 알아봄으로써 예비 유아 교사의 수학에 대한 태도와 지식을 향상시키기 위한 방안을 도모하고자 하였다. 수학 활동과 통합된 요리 활동을 12주 동안 실험 집단 예비 유아 교사들에게 실시를 하였으며, 실험 집단과 비교 집단의 예비 유아 교사 모두에게 사전과 사후에 수학에 대한 태도 검사 도구와 태도 서술 및 개념도를 활용하여 예비 유아 교사의 수학에 대한 태도와 지식을 조사하였다. 연구 결과는 첫째, 수학 활동과 통합된 요리 활동이 예비 유아 교사의 수학에 대한 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서도 특히 흥미에 영향을 미쳐 수학 활동과 통합된 요리 활동을 경험한 예비 유아 교사들의 수학에 대한 흥미가 높아진 것을 알 수 있었다. 둘째, 수학 활동과 통합된 요리 활동이 예비 유아 교사의 수학에 대한 지식, 특히 밀도에 영향을 미쳐 활동의 적용 후 예비 유아 교사의 수학에 대한 지식이 좀 더 복잡해지고 분화가 되었다는 것을 알 수 있었다. 따라서 예비 유아 교사를 대상으로 하는 강좌에서 수학 활동과 통합된 요리 활동과 같은 교수 방법이 도모될 필요가 있을 것이다.This study investigated the effects of cooking activities unified with mathematics activities on preservice early childhood teachers' attitude and knowledges toward mathematics to find the way of improving their attitude and knowledges toward mathematics. Before and after practicing cooking activities unified with mathematics activities for 12 weeks, we examined the preservice early childhood teachers' attitude and knowledges toward mathematics of the experimental and the control groups.
Major findings of this study were as follows:
1. Cooking activities unified with mathematics activities had positive influences on preservice early childhood teachers' attitude toward mathematics, especially toward interest.
2. Cooking activities unified with mathematics activities had positive influences on preservice early childhood teachers's density of knowledges toward mathematics. So the preservice early childhood teachers' knowledges toward mathematics became complex and differentiated with the help of cooking activities unified with mathematics activities.
After all, cooking activities unified with mathematics activities helped preservice early childhood teachers to improve their attitude and knowledges toward mathematics.