배경 및 목적: 장애아동에 대한 AAC 중재연구는 다양한 목적으로 이루어져왔으나, 최근에는 문해력 중재에 대한 체계적인 접근과 학습 효과성이 강조되고 중도장애학생의 문해력 학습에 대한 권리가 주장되기 시작하였다. 본 연구는 AAC를 사용하는 아동들의 문해력 기술을 향상시키는데 효과적인 중재방법을 알아보기 위해 문해력 중재 관련 요소들을 제시하고 있는 국내외 문헌들을 통해 그 동향을 분석하고 효과적인 문해력 중재 요소를 살펴보고자 하는 목적으로 수행되었다. 방법: 이를 위하여 2000년 이후에 발표된 논문을 체계적으로 검색하여 논문 선정 기준에 맞는 총 30편의 국내외 연구 논문을 선정하였고, 연구 대상자의 장애 유형과 연령, 연구방법, 중재 방법, 종속변인 유형을 바탕으로 하여 AAC 사용자의 효과적인 문해력 중재 요소에 대해 분석하였다. 결과: AAC 사용자의 문해력 교수의 중재 요소는 크게 적절한 반응과 촉진 교수(4편), 환경의 질 높이기(4편), 직접교수법(5편), 통합적 AAC 중재(11편), 대화상대자 훈련(1편), 컴퓨터 활용 교수(5편)를 통한 중재가 사용되었음을 알 수 있었다. 중재 요소들을 AAC 의사소통체계를 기반으로 분석해본다면 30편의 논문 중 음성출력 도구(VOCA)를 이용한 연구는 14편, 그림카드와 낱말카드 등의 상징을 이용한 연구가 모두 15편이었고, 이야기책을 사용한 연구가 5편, 컴퓨터를 활용한 연구가 5편이었다. 논의 및 결론: 연구 결과 나타난 효과적인 교수변인별의 종합적 논의와, 본 연구의 제한점 및 향후 AAC 사용자의 문해력 연구방향에 대한 의견을 제시하였다.Background & Objectives: The importance of literacy intervention has recently been emphasized in various literature on augmentative and alternative communication (AAC). The purpose of this study was to examine the effective intervention elements used to improve the literacy skills of AAC users. Methods: Thirty intervention studies were selected and analyzed based on the intervention methods as well as the type of participant disability, the experimental design, and the types of dependent variables. Both domestic and foreign articles were included. Results: The components of AAC literacy intervention derived from the literature review included 1) using appropriate responses and prompts, 2) enhancing the quality of the communication environment, 3) direct AAC skills instruction, 4) multi-faceted comprehensive AAC intervention, 5) conversation partner training, and 6) computer-assisted instruction. In terms of the AAC system used in the intervention, 14 studies using VOCA, 15 studies used picture (or word) cards, 5 studies using storybooks, and 5 studies using a computer system. Discussion & Conclusion: The effective instruction variables based on the results of the 30 studies are discussed. Furthermore, the implications of this review for further studies on the literacy of AAC users are suggested