학교 교육 환경은 정보사회의 발달 속도만큼 급격하게 발전을 하고 있다. 한국교육학술정보원(2005)의 ‘U-러닝 코리아 로드맵’ 연구는 u-러닝 교육 연구의 발전 방향을 제시해 주었으며, u-러닝 연구학교를 통한 실험이 지난 3년간 이루어졌다.연구학교들은 개인용 모바일 디바이스가 주어져 학습자들이 이동성을 갖고 능동적으로 무선환경에서 학습 할 수 있었으며, 나아가 사이버 가정학습을 통한 가정에서의 학습활동과 연계가 이루어지게 되었다. 이러한 변화에 따라 각 교과에서도 변화하는 교육환경에 맞추어 새로운 교육 패러다임에 맞는 교육 모델을 개발하여 적용해야 한다.실과 교육은 특히 체험 위주의 학습 활동이 많으며 활동 공간도 교실 외에도 실습실, 재배원 및 교외의 다양한 환경에서 학습이 이루어져야 한다. 그러한 환경 요소의 중요성으로 학교에서 실질적 교육활동을 하기에 어려운 점이 많은 것이 현실이다. u-러닝 환경은 이러한 문제점의 해결에 크게 기여할 것으로 기대 된다.이 연구에서는 지난 3년간에 걸쳐 이루어졌던 u-러닝 시범학교 운영결과를 토대로 u-러닝 교육 관련 요소들을 추출하여 다음 단계의 발전적 u-러닝 환경으로서 Push형 정보제공 서비스, 상황인지 서비스, 행위 제안 서비스를 위한 요소들 간의 서비스 모델을 제안 하였다.제시된 모델은 실과 교육의 체험학습의 활성화와 실과 수업의 질적 향상을 위해 크게 기여하게 될 것으로 예상하며, 다음 단계 u-러닝 연구의 기본 모델이 될 것으로 기대한다.Educational environment of school has rapidly changed as fast as the development of information technology. The Report of KERIS(2005), u_learning Korea Load-Map, shows the direction of u-Learning research and u-Learning research schools have applied and studied as the map for the last three years(2005~2007).
At the research schools, students can use the personal mobile devices- PDA, T-PC, UMPC, etc- for learning. Furthermore blended learning in school has connected students with their home learning by LMS. According to this change of new paradigm, the school education must be developed and applied the new educational model towards ubiquitous society.
Especially there are a lot of classes based on the experiential learning method using various practical laboratories, school garden or off-school learning facilities in the practical course. However these subjects could not realized in school because of the environment condition. We expect that u-Learning make solve these problems for a practical course.
This study extracts the educational elements from the case studies of the research schools for the last three years and presents the new service model of the educational elements for u-school based on u-information service, context-aware service and u-behavior proposal service as the next step of u-Learning.
The proposed service model is expected to improve the realization of the practical classes based on the experiential learning method and to be a basic model for a study of the next stage.