본 연구는 어머니의 결혼만족에 자폐성 장애아동의 장애정도와 사회적 지원이 미치는 영향을 파악함으로써 궁극적으로 장애아동의 양육서비스의 질을 향상시키고 어머니의 행복 증진을 위한 함의를 도출하는데 목적이 있다. 이를 위해 장애자녀의 장애수준을 나타내는 변수로 구성된 ‘장애정도 모형’과 배우자와 비배우자의 지원을 포함한 ‘사회적 지원 모형’, 그리고, 두 변수를 통합한 ‘통합 모형’을 구성하여 다중회귀분석을 실시하였다. 자폐성 장애아동의 장애등급, 인지정도, 중복장애유무, 문제행동, 일상생활수행능력으로 구성된 ‘장애정도 모형’은 어머니의 결혼만족에 문제행동, 인지정도, 장애등급이 관련성이 있었다. 배우자의 지원, 비배우자의 지원, 사회적 지원 환경으로 구성한 ‘사회적 지원 모형’에서는 배우자의 지원이 가장 큰 영향을 미치고, 비배우자의 지원도 어머니의 결혼만족에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 모든 변수를 고려한 ‘통합 모형’에서는 배우자의 지원과 비배우자와 지원, 그리고 장애정도 요인 중에서는 문제행동만이 어머니의 결혼만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 어머니의 결혼만족과 관련하여, 장애자녀의 전반적인 장애로 인해 결혼만족이 낮아진다기보다는 사회적 지원이 더 큰 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 어머니의 결혼만족에 있어, 자폐성 장애아동의 장애정도는 그 영향력은 크다고 볼 수 없으며, 사회생활을 영위하면서 나타나는 장애아동의 양육과 그에 대한 인정 및 지원이 더 큰 영향을 준다고 볼 수 있다. 본 연구에서 중요하게 확인한 것은 어머니의 결혼만족은 장애자녀의 장애수준이 문제가 아니라 문제행동이며, 배우자의 지원이 특별히 중요하다는 점이다. 사회적 지원이 문제행동을 중심으로 재편되어야 하고, 부모교육에서 중점적으로 다루어야 할 내용은 부부관계라는 함의를 제공한다.This study focuses on identifying which social supports are more influential in the marriage satisfaction of mother having children with autism. With this study, accordingly, we intend to upgrade the quality of fostering the children with disability and improve their mothers' wellbeing. For this purpose, we have verified the relations between the severity of disability of children with autism and social supports and the marriage satisfaction of their mothers. Result of the multiple regression analyses shows that support from spouses and non-spouses, and challengeable behaviors among severities of disability influence the marriage satisfaction of mother having children with autism. Now, it may be worthwhile summarizing that the severity of disability of children with autism seem to be almost unrelated to the marriage satisfaction of their mothers, while the spouses' supports are mostly related to it. Except for the frequency of the challengeable behaviors of children with autism, severity of their disability is less related to the marriage satisfaction of their mothers. By this study, it can be concluded that the social support should be reorganized focusing on the challengeable behaviors and that one of the core contents of the education for their parents should be focused on their marital relation.