한말시기 ‘新大韓’을 건설할 주역으로 ‘新靑年’이 주목되었고, 이들 ‘신청년’이 국민국가 수립에 기여할 근대적 지식을 얻는 주된 경로는 일본 유학이었다. 실제로 이들은 일본 유학기간에 습득한 근대적 지식을 그들 자신의 실천 활동에서 적용하고자 했고 이와 병행해서 뒷 세대 청년과 소년층에 출판 및 저술활동을 통해 그 내용을 전달하고자 했다. 이들 동경 유학생 가운데 주목받은 3인이 있었고, 이들을 ‘東京三才’라고 불렀는데, 홍명희, 최남선, 이광수를 가리켰다. ‘아시아의 런던’이라고 불리던 일본 동경에서 유학했던 이들 3인은 학교 및 서점?도서관 등을 통한 근대의 경험을 바탕으로 귀국 후 다양한 분야에서 조선의 ‘문명화’를 이루는 영역에서 활동했다. 홍명희는 1888년, 최남선은 1890년, 이광수는 1892년에 태어났으며, 이들 3인은 각각 2살 터울이었다. 비슷한 연배의 이들은 한말 일제 초 일본에 유학을 했던 경험이 동일했으며, 문학의 영역에서 활동을 한 공통분모를 지녔다.
귀국의 시점에서 홍명희는 자연주의 문학 영역에서, 최남선은 역사와 조선문화 영역에서, 이광수는 문학과 사회 평론의 영역에서 장점을 지닌 존재였다. 이들 ‘동경삼재’의 본격적인 활동은 식민지 상황 속에서 이루어졌다. 귀국과정 및 국내에서의 이들의 활동 폭은 이러한 현실에 의해 제한되거나 굴절될 수밖에 없는 상황이었다. ‘동경삼재’는 일제에 의해 병합된 시기를 전후해서, 자신들의 역할을 스스로 부여하고 교육과 언론 영역에서 활동을 전개했다. 하지만 일본에서 습득한 근대적 사고와 물질적 영역의 성과를 조선에서 실현하기 어려웠다. 이러한 시대적 상황 속에서 이들 동경삼재는 ‘신경쇠약’에 걸리기도 하고 외국을 ‘방황’하기도 했다. 아울러 이들은 윗세대의 도움을 받지 못한 존재로서 자신들을 규정했다. 그럼에도 불구하고, 일본 유학시절 경험했던 민족주의적 각성을 토대로, 이들 ‘동경삼재’는 1919년 전민족적 항일운동인 3?1운동의 과정에서 주역의 역할을 담당했다.The eventual opening of Korea's ports was compelled not by the Western powers but by Japan. Therefore the adoption of Western civilization would come via Japan. At that time, the Korean intellectuals had a question; this is, how to resist Japanese imperialism, and how to adopt aspects of Western civilization while maintaining Korea's distinctiveness from Japan. After the Russo-Japanese War(1904~1905), many Korean new intellectuals studied in Japan Tokyo for Korea's civilization. Among them, there were young men who were called the Thee Korean geniuses in Tokyo.
At that time, Tokyo was regarded as the London of Asia. Korean elite, who studied in Tokyo, avidly introduced Western culture and civilization coined the term new cultural movement to describe their activities. I want to read Hong Myung-hwi(1888~1968), Choi Nam-son(1890~1957), Lee Kwang-su (1892~1950)'s activities on Korean civilization and new culture. They had lived as poet, novelist, publisher, editor, teacher, and historian through their whole life.
Their hope for new Korea got frustrated by the Japan colonizer. So they experienced wondering in China, neurasthenia and so on. However, they strove to propagate the new culture to Korea society and their efforts were not ignored. They had a key role in Korean national movement such as Match First Movement in 1919. Analyzing these three Korean geniuses in Tokyo will help deepen our understanding of Korean nationalists' cultural activities in the early 20th century. Moreover, the future work on the Thee Korean geniuses in Tokyo should focus on their thoughts and activities between Japan colonial period and the liberation of Korea.