본 연구는 사회복지실천현장의 문화적 다양성 증가를 배경으로, 기관과 실천인력 차원에서 사회복지실천현장의 문화적 유능감 실태를 파악하려는 목적으로 이루어졌다. 사회조사 연구로 설계되었으며 구조화된 설문을 이용한 우편조사를 통해 자료를 수집하였다. 다문화 서비스를 제공하는 28개 사회복지기관, 136명 사회복지실천가로부터의 수집한 자료를 기술분석과 t-test를 통해 분석하였다.
분석결과, 기관차원에서는 언어적 접근성이 상대적으로 취약한 것으로 나타났으며, 사회복지실천가 차원에서는 문화적 유능감 증진을 위한 교육기회의 제한이 심각한 문제로 드러났다. 또한 기관의 언어적 접근성과 실천가의 다문화 교육경험에 따라 실천가의 문화적 유능감이 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다.The presented study aimed to study on the profile of cultural competence of social work practice settings, corresponding to multi-culturalization of social work practice settings. The study was designed as a survey study. Data were collected by mail using a structured questionnaire. Subjects consisted of 28 social work agents and 136 social work practitioners.
The results showed that language barrier was one of the most serious problems at an organizational aspect. Also, lack of education opportunity on cultural competence was a serious problem at personal aspect. The ways to increase cultural competence were discussed.