본 논문은 도덕교육에 있어서 ‘도덕적 상상력(moral imagination)’의 중요성을 해명하면서, 이것을 아동들에게 어떻게 함양시킬 것인지 그 적용방법에 대해 논의한 글이다. 서양철학사의 전통을 일별해 볼 때, 도덕교육에서 이러한 ‘도덕적 상상력’의 기능과 역할에 대한 인식은 많이 부족한 편이었다. 예를 들면, 플라톤에 있어서 ‘상상력’은 우리의 인식을 방해하고 오류를 양산하는 것으로 이해되었으며, 이러한 입장은 데카르트도 마찬가지이다. 하지만 최근 학계에서는 문학적 상상력이나 예술적 상상력 등 아동들의 상상력 교육과 신장에 주목하고 있다. 특히 도덕교육에 있어서 ‘도덕적 상상력’에 대한 관심이 나날이 높아지고 있다. 본 논문에서 우리는 이러한 도덕적 상상력이 ‘비도덕적 상상력’과 어떻게 다른지를 설명하면서, 이것이 도덕교육에 적용되는 사례를 몇 가지 소개하고 있다. 즉 도덕적 상상력이 왜 필요한지, 도덕적 판단과 도덕적 상상력은 어떠한 관계에 있는지, 그리고 문학작품에서의 도덕적 상상력은 아동들의 도덕성 함양에 어떠한 도움이 되는지 등을 중점적으로 논의하고 있다.The purpose of this study is to explore the concept of moral imagination as well as methods to cultivate moral imagination. In history of western philosophy, imagination is responsible for a wide variety of human activities, among which four are particularly important. The first is the formation of images; the second is resourceful problem-solving; the third is the falsification of some aspect of reality; and the fourth is the mental exploration of what it would be like to realize particular possibilities. moral imagination belongs to the fourth kind of imaginative activity.
In this article, according to M. Johnson, moral imagination is defined as an ability to imaginatively discern various possibilities for acting with a given situation and to envision the potential help and harm that are likely to result from a given action. and so, moral agent with a heightened moral imagination is will positively values the other's well-being as an end in itself. because of the many complex moral situation we face and may face in the future, we need to be armed with more than just moral rules and principle. a moral agent with cultivated moral imagination will have greater ability to make sound moral judgement. And subsequently, several methods to cultivate moral imagination are narrative imagination, empathic imagination, telling or writing stories of real-life experiences.