이 연구는 뇌성마비 학생들이 읽기과제를 해결할 때 사용하는 초인지 전략 특성을 파악하고자 실시되었다. 대상 학생은 서울 및 경기도에 소재하고 있는 지체장애 특수학교 4곳에서, 읽기 검사에서 3학년 수준 이상인 중학교 2학년~고등학교 2학년 학생 24명을 대상으로 하였으며, 읽기이해 능력을 상ㆍ하위집단으로 나누어 초인지 전략과 읽기이해 요소간의 상관관계를 살펴보았다. 그 결과 읽기이해 능력에 따라 전반적 전략, 문제해결 전략, 보완적 전략 사용에서 상위집단과 하위집단은 유의미한 차이를 보였고, 초인지 전략 사용과 읽기이해 능력 하위 요소간의 Pearson 상관관계를 알아본 결과, 상위집단 뇌성마비 학생은 초인지 전략 중 전반적 전략과 문제해결 전략을 하위집단 학생보다 많이 사용하고 있었다. 읽기이해 능력 중 사실적 이해는 전반적 전략 및 문제해결 전략과 상관이 있었으며, 추론적 이해는 전반적 전략과 상관이 있는 것으로 나타나, 뇌성마비 학생들에게 읽기이해력 프로그램을 개발할 때 집중적인 지도가 요구되는 전략과 읽기요소를 파악할 수 있었다.The purpose of this study is to investigate the use of meta-cognitive reading strategies of students with cerebral palsy in reading and each meta-cognitive reading strategy(global reading strategies, problem-solving strategies, and supportive reading strategies) may relate to factual comprehension performance, inferential comprehension performance and performance of finding the topic idea. 24 elementary and middle and high school students with cerebral palsy in Seoul and Gyunggi-do were participated in this study. in order to investigate the use of meta-cognitive reading strategies, the MARIS(Meta-cognitive Awareness of Reading Strategies) was used and the reading comprehension performance was tested by reading comprehension test of Jung(2007).
The results were as follows:
First, the good readers group have a significantly higher use of global reading strategies and problem-solving strategies than poor reader group.
Second, factual comprehension performance relates to global reading strategies and problem-solving strategies and inferential comprehension performance relates to global reading strategies.
Based on the results of the study, it imply that the use if meta-cognitive reading strategies to the reading comprehension performance of students with cerebral palsy. And it also imply that to develop their reading comprehension performance, it is necessary to assess the use of meta-cognitive reading strategies overall and to develope appropriate instruction.