본 연구는 유아의 인지양식이 수학과제 해결과정에서 유아의 수행에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 연구의 결과에 의하면, 유아의 인지양식이 학습자의 과제수행능력 뿐만 아니라 역동적 평가의 교수과정에서 유아들에게 제공 되어지는 교수량의 정도에도 영향을 미치고 있음을 보여주고 있었다. 그리고 역동적 평가의 주된 관심사인 잠재력 점수의 경우 인지양식에 따른 차이를 살펴 본 결과, 4가지 수학영역 과제 중 패턴 과제에서만 잠재력 점수의 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 인지양식에 따른 학습잠재력의 차이가 영역별로 다르게 나타날 수 있음을 나타내 주는 결과로, 장의존 유아들이 모든 영역에서 과제 해결력을 보다 향상시키기 위해서는 영역별 과제의 특성을 고려한 세분화된 단서의 제공이 요구되어짐을 알 수 있었다. 그리고 이러한 결과를 바탕으로 개인차 및 과제의 특성을 적절히 고려한 개별화된 교수과정은 유아의 인지양식의 차이와 상관없이 개별유아의 수준에서 과제 해결력의 향상에 기여할 수 있음을 시사해 준다.The purpose of this study was to examine the impact of the cognitive style of preschoolers on their mathematical problem solving performance. As a result of checking whether their cognitive styles made any differences to their scores was a major concern in the dynamic assessment, there was no disparity among their potential scores only in pattern tasks, one of the four mathematical areas. It indicated that cognitive style might exercise a different influence on learning potential according to area, and that a supply of more segmented clues is required in consideration of the characteristics of tasks in different areas in order to bolster the task performance of field dependent preschoolers in every area. The findings suggested that individualized instruction tailored to learner level and the features of tasks could contribute to boosting the problem solving skills of preschoolers regardless of the gap in their cognitive style.