우리나라의 다채널 유료방송서비스 시장은 10년이 넘는 역사에도 불구하고 아직 유효한 경쟁상태에 도달했다고 평가할 수 없다. 케이블TV 사업자들에 의한 독점적 시장구조가 지금까지 지속되고 있는 환경에서 2008년 하반기 IPTV의 도입은 다채널 유료방송서비스 시장의 구조를 보다 경쟁적으로 전환시켜 줄 것으로 기대되고 있다. 따라서 IPTV의 진입으로 인한 다채널 유료방송서비스 시장의 경쟁구도를 전망해 보고 이를 바탕으로 다채널 유료방송서비스 시장의 유효한 경쟁환경 구축을 위한 정책방안이 필요한 시점이다. 이와 같은 문제의식을 바탕으로 본 연구는 다채널 유료방송서비스 시장의 실증적 데이터를 기반으로 다채널 유료방송서비스 시장의 경쟁상태를 분석해 보고자 한다. 이러한 분석을 바탕으로 IPTV 도입 이후 국내 다채널 유료방송서비스 시장의 경쟁구도를 전망해 보고, 바람직한 정책방안을 제시한다.As of the end of June 2007, the number of cable television subscription reached 12 million that is roughly 82% of total MVPD subscribers, while the number of satellite television subscribers reached 2 million that is 13% of total MVPD subscribers. This statistic shows that Kore’s MPVD market is still monopolized by incumbent cable operators and it is necessary to promote competition in the MVPD market. However, it is expected that the introduction of IPTV services in 2008 may have a positive effect, such as low video service rates and high service quality, and so on. This paper attempts to analyze how Korean MVPD market will be restructured with the introduction of IPTV services. In order to do this, this paper employs both empirical and theoretical analysis. Finally, this paper argues that government’s role in promoting competition and in providing its leadership and coordination function is an important factor in a development and growth of Korea’s MVPD market.