이 논문은 이상화의 시 「나의 침실로」, 「빼앗긴 들에도 봄은 오는가」, 「도-쿄-에서」, 「금강송가」를 현상학적 지리학자인 이-프 투안(Yi-Fu Tuan)과 에드워드 렐프(Edward Relph)의 이론을 중심으로 분석해 보았다.
「나의 침실로」에서 침실은 적대적 세계로부터 자아를 지켜주고, 도피할 수 있는 내밀한 피난처로서의 의미를 띠고 있지만 마돈나라는 구원의 여성이 오지 않음으로써 침실은 체험되지 못한 추상적 공간이 되고 만다. 즉, 투안이 말한 구체적 안식처인 장소로서 기능하지 못한다.
「빼앗긴 들에도 봄은 오는가」에서 화자(persona)는 봄 들판을 통해서 황홀하고 행복한 장소감을 표현한다. 그러나 그 들판이 지금은 남의 땅이며, 누군가에게 빼앗겼고, 따라서 들판에서 느끼는 황홀한 장소감마저도 빼앗기게 된 장소상실을 노래하고 있다. 이 시의 탁월성은 표층적 의미에서 장소상실을 노래하지만 심층적 차원에서는 상실한 장소감(sense of place)을 완전하게 회복하기 위해 장소, 즉 땅의 소유권을 되찾아야 한다는 더 큰 의미 생성, 즉 저항성을 환기한다는 데 있다.
「도-쿄-에서」는 일본의 수도 ‘도쿄’에서 느끼는 고향과 고국에 대한 향수를 노래하고 있다. 이 때 느끼는 향수는 피식민 조선인이 식민본국의 수도에서 느끼는 국외자로서의 소외감, 민족적 소외감이다. 여기서 장소와 장소감의 분리는 화자가 조선인으로서의 민족적 정체성을 갖는 한 필연적으로 발생할 수밖에 없다.
「금강송가」에서 ‘금강산’은 단순히 불멸성과 영원성을 지닌 자연이라는 의미를 넘어서서 민족의 여러 가치와 역사의식의 총복합체로서 인식되고 있다. 금강산에서 화자가 느끼는 절정경험은 다름 아닌 최고의 장소감이며, 시적 자아의 민족적 정체성과 장소의 정체성(identity of place)이 일치하는 민족적 진정성이 담보된 장소정체성의 발견에서 발생한다. 이것은 투안이 말한 장소애(topophilia)라고 할 수 있다. 이 작품에서 시인은 자연의 영원한 순환을 제시함으로써 죽음의 시대를 넘어서는 불멸성을 얻으려는 태도를 나타냈다.
이처럼 이상화는 체험공간으로서의 장소에 대한 다양한 의미추구를 그의 시에서 이루어냈다. 장소가 되지 못한 추상적 공간인 ‘침실’, 장소의 소유권을 빼앗겼기 때문에 장소감마저 박탈당할지도 모른다는 위기감을 통하여 장소회복의 저항성을 표현한 ‘들판’, 장소와 장소감의 분리를 통하여 피식민지 조선인이 식민본국의 수도에서 느끼는 민족적 소외감을 표현한 ‘도쿄’, 장소의 정체성과 장소감의 완벽한 일치를 표현한 ‘금강산’······.
본고는 장소에 대한 분석을 통하여 시인의 내적 세계와 세계에 대한 인식, 그리고 작품의 의미를 깊이 있게 분석해낼 수 있었다. 장소란 인간실존의 근원적 중심이며, 인간은 장소에 뿌리를 내리고, 그곳을 중심으로 세계를 바라보고, 세계와 관계를 맺는 존재라는 점에서 시의 의미파악에서 장소의 중요성에 다시 한 번 주목하지 않을 수 없다.In this article I researched Lee Sang-wha's poems, ‘To my Bedroom’, ‘Spring on the Deprived Land’, ‘In Tokyo’, ‘Ode to Mt. Keum-Gang’, centering on space theory of phnomenological geographers, Yi-Fu Tuan and Edward Relph.
In ‘To my Bedroom’, the bedroom protects the ego from the hostile world and means the private refuge which can have an escape. But it becomes only abstract unexperienced space because the Madonna, the salvational woman, doesn't come. That is, it can not function as the concrete shelter which Tuan told.
In ‘Spring on the Deprived Land’, the perosna presents the charming and happy sense of place through the spring field. But the field was deprived and is now others' land, so the charming feeling in the field turns into placelessness. Though the poem grieves over placelessness on the surface, it awakens the strong resistance to recover the territory, the ownership, and sense of place in the depth.
‘In Tokyo’ sings nostalgia about the hometown and country in Tokyo, the capital of Japan. The nostalgia means a sense of alienation which a Korean colonist feels as an outsider in the capital of an aggressor, Japan. The separation of the place and the sense of place happens as a necessity as long as the writer has the national identity as a Korean.
In ‘Ode to Mt. Keum-Gang’, Mt. Keum-Gang is recognized as a complex with various values and historical consciousness beyond the nature with immortality and eternity. The peak the writer feels in the Mt. Keum-Gang is a sense of place and comes from the discovery of the national reality which the identity of nation accords with the identity of place. This can be the topophilia that Tuan said. The writer presents the eternal circulation of the nature and the attitude to gain the immortality beyond the age of death.
Like this Lee Sang-Hwa pursued various meanings about the place as the space of experience. The bedroom which is considered as an abstract space, the field which represents the resistance about the recovery of the place through the crisis which even the sens of the place could be deprived because ownership of the place was deprived, Tokyo which represents the sense of national alienation the Korean colonist feels in the capital of aggressor through the separation of the place and the sense of place, Mt. Keum-Gang which expresses the perfect harmony between identity of the place and the sense of place.
Though the analysis about the place I researched the inner world of the poet, consciousness about the world, and the meaning of the works. We cannot but notice the importance of the place to understand the poem in that the place is the original root of human existence, the human take root in the place, see the world through it, and relate with the world.