이 연구는 대중문화 팬덤 현상, 특히 여성 팬덤에 대하여 심리학적 관점에서 개관해보고 이를 바탕으로 대중문화 팬덤 현상과 문화연구에 관한 논의를 시도했다. 이를 위해 지금까지 이뤄진 대중문화 팬덤 연구의 학문적 접근들을 개괄해보았으며, 이러한 연구들의 특성과 한계점에 대해서도 분석해보았다. 특히 이 연구는 대중문화를 소비하는 주 소비층인 여성 팬덤에 대하여 연령을 구분하여 심리학적 기제를 살펴보았고, 한류에 대한 일본 여성 팬덤과 일본 대중문화를 수용하는 한국 여성 팬덤을 비교·분석함으로써 팬덤이 갖는 여성심리학적 의미도 탐색해보았다. 연구 결과, 여성 팬덤 연구의 시사점으로는 대중문화의 실체를 인정하는 긍정 심리학적 연구 시각의 필요성, 대중문화 현상의 심층적 의미에 대한 분석, 여성심리학과 문화산업의 접목, 발달심리학적 조망의 확장, 팬덤 연구 방법의 다양성 등이 제기되었다. 대중문화 팬덤은 우리의 일상생활과 밀접하게 관련되어 있는데도 이를 해석하고 분석하는 일은 심리학적 관점에서 관심을 받지 못했다. 따라서 이 연구가 문화연구 접근방법의 다양성에 관심을 기울이는 계기가 되었으면 한다.The present study reviewed the popular culture fandom phenomenon, in particular, female fandom from a psychological viewpoint, and based on the results, discussed the popular culture fandom phenomenon and cultural studies. For this, we reviewed academic approaches to popular culture fandom, and analyzed the characteristics and limitations of those studies.
The present study examined the psychological mechanism of fandom in women, a major consumer class inpopular culture. They were divided into age groups, and the meaning of fandom was explored from the viewpoint of female psychology through comparative analysis of Japanese female fandom for the Korean wave, and Korean female fandom accepting Japanese popular culture. According to the results of this study, the implications of the research on female fandom includes: the suggestion of the necessity for a positive view of psychological research acknowledging the existence of popular culture analysis of the in-depth meaning of the popular culture phenomenonintegration of the psychology of women with the cultural industryexpansion of the prospect of developmental psychology and the diversification of fandom research methods. Although popular culture fandom
is closely related to our daily life, its interpretation and analysis have not been considered from a psychological viewpoint. Thus, the present study is expected to be an opportunity for paying attention to the diversity of approaches in cultural studies.