최근 사회적으로 급격히 늘어나는 폭력 문제가 미래의 사회인의 집단인 학교에서의 심각한 학교 폭력 문제와 연계된다고 보고 이 연구에서는 초등학교 아동의 공격성을 감소시킬 수 있는 방안을 찾고자 사회적 관심증진 짝놀이 프로그램의 효과성을 검증했다. 더불어 짝을 지어 놀이 활동을 함으로써 대인관계 문제해결력에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아보았다. 연구대상은 서울 소재의 Y초등학교 2학년 아동 62명이며 연구결과 첫째, 사회적 관심증진 짝놀이 프로그램은 전체 아동의 부정성 영역에서 긍정적인 효과가 있었으며, 특히 상위 30%의 공격적인 아동에게는 신체적 공격성, 우회적 공격성, 부정성, 흥분성, 적의성 영역에서 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 사회적 관심증진 짝놀이 프로그램은 아동의 대인관계 문제해결력의 향상에 효과가 있었으며 하위요인 중 긍정적인 대안적 해결사고를 하도록 하는데 효과가 있었다. 셋째, 공격성과 대인관계 문제해결력은 서로 상관이 없다고 나왔으나 하위요인 중 언어적 공격성과 긍정적 대안적 해결사고 간에, 우회적 공격성과 긍정적 대안적 해결사고간에 부적 상관이 있는 것으로 나타났다.The purpose of this study was to reduce children's aggression in elementary school and find out the effects of interpersonal problem strategies by applying the Social Interest Enhancement Paired Play Group Program. The subjects of this study were 62 children who were second grade in an elementary school in Seoul.
The results of this study were as follows:
First, all children of the experimental group that were participated in the Social Interest Enhancement Paired Play Group Program showed a significant change in negativism as a sub factor of aggression and higher aggressive children of experimental group showed a more significant change on physical aggression, indirect aggression, negativism, excitability and hostility as sub factors of aggression.
Second, results of the experimental group's post-test changed significantly in interpersonal problem strategies and the positive way of alternative strategies as a sub factor of interpersonal problem strategies comparing with them of the experimental group's pre-test.
Third, aggression and interpersonal problem strategies had not significant relation but verbal aggression and indirect aggression as sub factors of aggression significantly related with the positive way of alternative strategies.