고려사회는 유교적 가부장제 사회가 아니었다. 결혼 후 남성이 여성의 집에서 사는 처가살이가 보편적이었으며, 재산상속 역시 여성이 남성과 꼭 같은 재산을 분배받는 남녀균등상속제였다. 性的으로 고려사회는 조선에 비해 훨씬 개방적인 사회였다. 조선이 건국되자, 사대부들은 사회를 남성 우위의 가부장적 사회로 만들려고 하였고, 그 중요한 방법의 하나로 인간의 성적 욕망을 관리하고자 하였다. 이 방법의 특징은 여성의 성욕을 부도덕한 것으로 인식케 하는 담론을 유포하여 여성의 성욕을 억압하는 것이었다. 물론 남성에게도 성욕의 절제를 요구하였으나, 그것은 부부 사이에만 해당하는 것이었고, 남성들은 蓄妾制와 기생제도를 통해 일탈적 성욕을 충족시킬 수가 있었다.
도덕적 담론의 성욕 억압은 어느 정도의 깊이까지 자신의 힘을 관철시켰는지는 알 수 없다. 그러나 여러 口碑的 텍스트를 보면, 억압되지 않은 성욕의 분출을 여기저기서 확인할 수 있다. 여러 가지 성적 쾌락을 위한 테크닉과 마스터베이션, 동성애, 동물애[獸姦], 구강성교, 새디즘 등 인간의 거의 모든 성적 행위와 방법들이 실려 있는 것이다. 여기서 조선시대 성담론과 性의 리얼리티의 이중적 존재를 확인할 수 있다. 우리가 할 일은 이런 이중적 양상의 복합성을 연구를 통해 정확하게 드러내는 것이다.Currently, 'the modern age' is a dominant keyword in the description of the history of Korean literature. This is also true in researching prose in Chinese character which was written during the late Chosun period, especially in selecting and evaluating some of prose works. But in fact, the modern age is what was experienced only by the West and then transplanted into the non-West societies. This means that the modern age could not exist in Chosun society at all. Nevertheless, previous studies on the histories of Korea and Korean history have been trying to find the modern age, which didn't actually exist, within those of the late Chosun period and Korean history.
The existence, if any, is undoubtedly contradictory. Taking the modern age as a criterion to describe the history of Korean literature or research the prose of the late Chosun period in Chinese character is contradictory because it is like trying to find what the Western literature is within the literature of Chosun. Thus it is clear that the Western literature couldn't exist as it was within the literature of Chosun. Accepting that the modern age existed within the literature of Chosun is like making the same literature incomplete, resultantly distorting literal phenomena of the late Chosun period that actually existed.
Now it is clear there's no reason for trying to find the modern age within the literature of the late Chosun period. This means that it is necessary to not only separate the words, 'the modern age' from the late Chosun period, but also restart from the initial point with all discussions based on the same words removed.