본 연구는 디지털 미디어의 확장이 자기통제나 자기과시가 아니라 나눔과 결속으로서 음식의 의미를 재구성하고 있다는 점에 주목하고, 사이버공간의 새로운 음식문화와 그 향유자들의 상호작용 과정을 분석하고 있다. 이와 관련하여 자기 창조로서 음식의 소비를 음식이미지의 쾌락성을 중심으로 논의하는 한편, 시각적 감각성에 기초한 피상성, 즉 이미지의 만개가 자기구성과 사회성 창조의 새로운 계기가 되고 있음을 살펴보고 있다. 그리고 음식관련 블로그 콘텐츠에 대한 사례분석을 통해, 사이버공간에서 소비, 생산, 창조되는 이미지음식을 ‘걷기’, ‘시선교환’, ‘하기’, ‘재구성’, ‘연대성의 형성’이라는 일련의 흐름들로 제시하고 있다.This thesis is a sociological study on new culture of food consumption in web and consumer interaction. The social diffuson of digital media reconstruct the meaning as food consumption which is a social solidarity, not self-display. However this study emphasizes that a food consumption produces a self of pleasure through the medium of consumption of visual images and an abundance of food images in cyberspace specially serve as a momentum to create self and community. This study is performed through case study on food contents in blocs. In summary, consumption of image-food is the flow which has each process called "walking", "exchange of sight", "doing", "reorganization" and "the feeling of solidarity".