이 논문은 학교경영컨설팅에 관한 사례 연구이다. 현장에서 실시된 학교경영컨설팅의 구체적인 진행 과정에 대한 고찰과 함께 컨설팅의 효과적 실행에 대한 시사점을 얻기 위해 M고등학교의 기숙사 운영 컨설팅을 절차에 따라 분석하였다. 사례 분석 결과 컨설팅 실행에 대한 촉진요인으로 학교구성원의 잠재적 위기의식, 학교구성원의 적극적 개입, 교사에 대한 학교장의 신뢰와 지원, 담당교사의 강력한 개선 의지 등을 추출하였다. 한편 저해요인으로는 광범위한 의뢰 과제, 담당교사의 업무 과중, 재정활용의 경직성, 실행과정 지원의 한계 등을 들 수 있다. 이러한 논의를 바탕으로 학교경영컨설팅의 효과적 실행을 위해 교사의 주체 의식, 학교의 열린 문화 및 교장의 지원적인 지도성, 그리고 단위학교 책임경영제와 같은 국가 차원의 제도적 여건 마련이 필요함을 제언한다.This study is a case study on school management consulting. The case on consulting of M high school’s dormitory management was analyzed according to the school consulting procedures ? not only to understand a concrete process carried out in the school site but also to receive the implications for effective school management consulting. The result of the analysis revealed facilitating factors for effective consulting such as the school community members’ potential consciousness of crisis, their active participation to a consulting process, the principal’s trust and support for teachers, and the teachers’ positive willingness to improve. On the other hand, the obstacles to successful consulting were the ambiguity of the school’s requested task, the heavy job burden of teachers, and the limitation of financial power and support of the process. Based on these results of the study, we suggest that teachers’ sense of independence, an open climate of the school, and improvement of the state-level institutional condition like School Based Management (SBM) are necessary to carry out school consulting successfully.