본 연구는 정신지체학생이 통합된 일반학급에서 적용 가능한 과학교과의 교육과정 적용방법과 적용사례를 알아보기 위해 실시되었다. 먼저, 통합학급 교사가 초등학교 과학과를 지도할 때 정신지체 학생이 수업에 의미있게 참여하도록 하기 위한 교육과정 수정과 관련하여 고려해야 할 적용내용에 대하여 교육목표, 교수내용, 교수방법, 교수환경, 평가방법의 수정을 중심으로 알아보았다. 이어서 통합교육 장면에서 과학과 교육과정 수정의 적용사례에 대해 4학년 과학과의 한 단원을 선정하여 항목별로 수정한 것을 제시하였다. 이러한 자료는 일반적인 교육과정 수정 방법을 과학과에 적용한 것으로 특수교사가 정신지체학생의 교과수업에 대해 자문하고 통합학급 교사와 협력할 때 유용하게 활용될 수 있을 것이며, 통합교육 현장에서 과학과 교육과정 수정에 대한 실제적인 아이디어를 제공할 것이다.This research presents contents that are developed in actual educational environment to provide teachers, who are assigned to inclusive classrooms, with instructional methods and ideas, so that they can support students with disabilities in inclusive classrooms to be accessed to the general curriculum and participated in the curriculum activities.
It also presents actual application examples, and instructional materials that are developed in order to attempt to accommodate curriculums, so that when inclusive classroom teachers instruct science subject curriculum, students with disabilities can be meaningfully participated in the classroom activities. This materials can become valuable when special education teachers consult curriculum for students with special needs, and work closely with inclusive classroom teachers.