예전에는 가상현실을 경험하는데 있어서 고가의 장비가 필요했지만 지금은 초고속 인터넷과 그래픽 기술의 발전으로 누구나 쉽게 접할 수 있게 되었다.
우리가 현실에서 길을 찾을 때는 다양한 환경 인지 정보와 자신의 경험을 통해 길을 찾는데 반해 가상현실에서는 대부분 시각적 정보에만 의존하여 길을 찾아야 하기에 길을 헤매거나 길을 잃기 쉽다. 따라서 가상 전시 공간에서 관람객이 길을 헤매지 않고 전시물을 보면서 다양한 경험을 하기 위해서는 시지각적인 요인을 적용한 관람객의 동선을 유도하는 제안 동선이 필요하다.
본 연구에서는 현실에서의 일반적인 행태에서 나타난 시지각적인 요인들 중에서 8가지 요인을 가상현실에 적용하여 나타나는 행태에 관하여 실험을 하였다. 이 실험을 통해서 길 선택을 하는데 성별의 차이는 영향이 없고, 시지각적인 요인 중에서 명암의 차이, 랜드마크의 유무, 폭의 차이, 종횡패턴이 길을 선택하는데 영향을 준다는 사실을 밝혔다.We can experience virtual reality world more by developing internet and graphic technology. We use a lot of information of environment and our experience to find way in real world. However we are easy to lose our way in virtual reality because we usually depend on visual information to find the way. Therefore, the audience should be able to move along the traffic line maximizing visual effect and perception, recommended by the designer. The line should be designed to allow audience to completely experience the exhibition without missing the path proposed by the designer.
The experiment was based on the theory of David Dean. Among many elements of visual perception, eight elements was applied to methods finding the way at virtual reality world. By this experiment, we found out that the difference of brightness and width, breadth and application of landmark, and length have influence on finding way and the sex is unrelated.