The programming of Japanese animation has been increasing in TV series. Since the viewing behavior of animation programs goes together with the purchase of character merchandise, its effect will be tremendous. Biased programming of Japanese animation resulted from dominant importation of Japanese animation as expected.
Japanese animations have been programmed from 1970s to 1990s in the major network broadcasting. This tendency of programming is repeated again in the cable broadcasting.
This study aims to analyze the biased programming of animation channels in cable/satellite broadcasting and will suggest the alternative policy to get over such a problem. The research questions are as follows
1. What is the animation programming ratio by the nation in the cable/satellite broadcasting?
2. How is the animation programming ratio by the nation related with the biased viewing behavior of Japanese animation?
3. What is the strategic policy to overcome the biased viewing behavior of Japanese animation?
일본애니메이션 프로그램에 대한 편향적 시청이 TV시리즈물을 통해 확대되고 있다. 대개 이러한 시청행위는 캐릭터상품을 기반으로 한 완구와 문구의 편향적 소비와도 연계되기 때문에 영향력이 크다고 할 수 있다. 편향적 시청행위는 제작국가에 대한 편향적 수입으로부터 직접적으로 연결되어 있다.
1970년대부터 1990년대 초반까지 지상파를 중심으로 형성되었던 일본애니메이션 TV시리즈 편성편향성은 1990년대 중반이후부터 케이블방송의 애니메이션 전문채널 및 연관채널의 편성편향성으로 연계되었고, 결국 국내 일본애니메이션의 시청편향성에도 영향을 미쳤다.
본 논문에서는 이러한 케이블 및 위성방송의 애니메이션 관련채널 편성편향성을 분석하여, 현재 더욱 심화되고 있는 일본 애니메이션 TV시리즈의 시청편향성과의 상관관계를 조사하고, 이를 극복할 수 있는 정책적 대안을 제시하려고 한다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 케이블 및 위성방송 애니메이션 관련채널의 국가별 수입애니메이션 편성비율은 어떻게 편향되어 있는가?
연구문제 2. 케이블 및 위성방송 애니메이션 관련채널의 국가별 수입애니메이션 편성비율과 일본애니메이션에 대한 시청편향성은 어떤 상관관계를 갖고 있는가?
연구문제 3. 일본애니메이션의 시청편향성을 극복하기 위한 케이블 및 위성방송 애니메이션 관련채널대상 전략적 정책은 무엇인가?
연구분석결과, 일본애니메이션 프로그램 자체에 내장된 시청중독성이, 지상파에서 케이블 및 위성방송의 애니메이션관련채널로 전환된 시청집중성에 기반하여, 애니메이션관련채널의 일본 TV시리즈 애니메이션 편성편향성과 연계될 때, 더욱 강력한 융합효과로 발생되고 있음이 분석되었다.
본 연구결과에 의한 전략적 정책으로는, 애니메이션관련채널의 국내 프로그램 쿼터제 상한선 확대와 특정국가, 즉 일본수입애니메이션에 대한 제한율을 일정부분 높여서 시청편향성의 공익적 제한을 시도해야 할 것이다.The programming of Japanese animation has been increasing in TV series. Since the viewing behavior of animation programs goes together with the purchase of character merchandise, its effect will be tremendous. Biased programming of Japanese animation resulted from dominant importation of Japanese animation as expected.
The results show that the viewers can be addicted to the Japanese animation as they watch more Japanese animation. If the programming of Japanese animation is increasing, the more powerful effect can be made. It is desirable to increase the quota of domestic animation and restrict the programming ratio of Japanese animation to a certain limit.