일반대학 학생들의 학교생활 부적응에 대한 검사도구는 일찍부터 개발되어 활용되어 온 반면 원격대학 학생들의 학교생활 적응도를 측정할 수 있는 도구는 아직까지 개발되어 있지 못한 상태이다. 이에 본 연구는 원격대학생들의 특성에 맞는 학교생활 적응도 검사도구의 표준화에 목적을 두고 학교생활 적응도 검사를 한국방송통신대학교 재학생들을 대상으로 실시한 후, 신뢰도와 타당도를 분석하여 심리측정학적 특성을 확인하여 표준화된 검사도구로서의 규준을 제시하고자 하였다. 연구 결과, 학업?정서?진로 측면의 적응은 원격대학생의 대학생활에 대한 적응도를 나타내는 구인임을 확인하였고 성별에 따라 상이한 규준이 필요함을 알 수 있었다. 이러한 연구결과에 기초하여 성별 차이에 따른 학교생활 적응도 검사의 규준을 제시하였고 원격대학생들의 대학생활 지원 정책 수립 및 학습자 지원 프로그램들의 효과성 분석 등과 관련해 검사도구의 활용방안을 제언하였다.Even though the development of testing tool for student adjustment for university students had started and been in use for quite a while, it has not been so for Distance University students yet. However, in this study we aimed to standardize testing tool for student adjustment, which corresponds with the characteristics of Distance University students, and then adopt a criterion for a standardized testing tool by carrying out a student adjustment test to KNOU students and examine the characteristics by analysing the reliability and validity of the test. The results showed that adjustments in study, emotions, and career expectations were important factors, which decide the overall adjustment of Distance University students, and we need totally different criterions for each gender. Therefore, we have put forward a plan for the use of the standardized student adjustment test, which is based on the results of the study, and made some suggestions, especially on policy makings and the analysis of the effectiveness of supporting programs for Distance University students.