드라마 상품은 지식의 결합체이다. 따라서 드라마 생산조직은 새로운 지식 창출이
가능한 창의적인 조직구조를 구축하여 지속적으로 발전 가능한 시스템을 갖추어야
한다. 특히 해외시장은 물론 국내시장에서도 불확실성과 경쟁이 증가하고 있는 위기
상황에서, 드라마 생산조직은 환경의 변화에 빠르게 적응하는 전략으로 지속적인
경쟁 우위를 유지해야 한다. 새로운 지식 창출이 어떤 분야에서 발생할지 예측하기
어려운 드라마 산업에서 혁신을 위해서는 기존 지식을 보유하고 있는 자원의 다양한
활용이 가능한 프로젝트 기반조직과 같은 역동적인 생산구조가 필요하다. 프로젝트
기반조직은 조직 내 여러 분야와 조직 경계에 존재하는 다양한 지식을 흡수·통합하는
건축적 지식을 통한 지식 창출이 용이하다. 방송사와 외주제작사는 환경과 적응
역량의 차이로 각기 다른 생산구조를 형성하고 있다. 경쟁과 협력을 반복하면서
성장하고 있는 드라마 생산조직은 새로운 지식 창출을 극대화할 수 있는 조직 간
상호 협력체계 구축이 필요한 시점에 있다.A drama as a commercial product basically is a body knowledge. Therefore, the
organization for its production should be a creative organization, which is able
to pursue a sustainable growth on its own. Increasing uncertainties and competition
both in domestic and overseas markets are posing serious challenges
are demanding the drama industry to be more and more adaptive and
competitive for its survival. What is adding to the challenge is it is next to
impossible to predict in which areas knowledge creation is to happen in the
drama industry. Having said that, a dynamic form of organizations such as
a project-based organization could work as a way to make more innovations
happen within the drama industry. A project-based organization provides a
proper setting for knowledge creation through the acquisition of architectural
knowledge, which can be secured by absorbing diverse information and knowledge
from different areas within an organization. A pattern of growth through
competition and cooperation among drama production organizations are being
observed these days. This could mean it is becoming a critically important
move for them to find a systematic ways to cooperate with each other, so
as to maximize knowledge creation.