본 연구의 목적은 생태계의 위기를 맞고 있는 현 시점에서 교육이 개인주의적, 사회주의적, 인간중심적 가치에 안주할 수 없으며 교육의 책무성을 지니고 있는 교사 또한 이러한 위기를 인식하고 교육현장에서 실천할 수 있는 새로운 삶의 방식과 지식에 대한 이해와 관심이 필요하다는 전제하에서 교육현장의 유아교사들이 생명·생태주의 가치관에 대한 이해와 지식 그리고 이를 유아교육과정 속에서 실천하고 운영할 수 있는 능력 등을 교사 스스로 점검해볼 수 있도록 유아교사의 생태적 유아교육전문성 자기평가척도를 개발하는데 있다. 관련문헌 고찰과 전문가 검토 및 1, 2차 예비조사를 통하여 3개 영역, 6개 요소, 총68문항으로 시안을 구성하였으며, 연구결과 유아교사의 생태적 유아교육전문성 자기평가척도는 최종적으로 2개 영역 5개 요소 총 54문항으로 개발되었다. 본 연구에서 개발된 유아교사의 생태적 유아교육전문성 자기평가척도의 문항반응분포, 문항변별도 및 척도의 신뢰도인 문항내적합치도, 요인분석을 통한 구인타당도 검증하였다.The purpose of this study was to develop a scale for early childhood teachers to assess their ecologica early childhood education expertise in attitude and competence areas. The scale was based on related theoretical reviews and first, second preliminary investigation with early childhood teachers.
In order to verify the scale's validity and reliability and item discrimination and item response distribution, the contents and factor analysis, and the Cronbach α and item-total correlation were conducted respectively. After analyzing various items, final version of the scale was considered as a appropriate assessment tool for early childhood teacher. The scale included 54 items in 5 sub-categories of two areas and all of the items proved to be appropriate in differentiating ecological expertise and assessing of child teachers. Several educational suggestion were discussed. It was necessary to construct content and model of early childhood teachers expertise reflecting the needs of the times and looking for assessment plan that expertise being take place through job. To having and developing the expertise, the researchers had to prepare the institutional devices as well organize the environmental conditions.