판소리계 소설에 등장하는 인간들은, 그 욕망들이 충족될 수 없는 현실을 살아가면서, 그 욕망이 실현될 것을 강력하게 희망한다. 이 불가능한 욕망의 충족은 원천적으로 불가능하기에 오로지 판타지를 통해서 실현될 뿐이다. 제비의 박씨, 현실에서 존재할 수 없는 이도령, 심청의 죽음과 환생, 그리고 왕후가 됨은 예외 없이 판타지에 불과한 것이다. 이런 종류의 판타지는 지배계급의 것이 아니라, 오로지 민중의 것이다. 다만 이 욕망의 존재와 판타지는, 한편으로는 비합리성을 갖고 있으며 한편으로는 윤리도덕과 대립한다. 이런 까닭으로 억압되거나 비판되어야 할 것이었다. 따라서 소설은 각각 지배자의 윤리와 타협한다. <흥부전>은 우애로, <춘향전>은 烈行으로, <심청전>은 효행으로, 각각 실현될 수 없으나 실재하는 세속적 욕망을 판타지로 실현하면서, 그것을 지배자의 이데올로기로 포장했던 것이다. 곧 판소리계 소설은 지배이데올로기의 입장에서는 자신의 이데올로기를 관철시키는 것이고, 피지배층의 입장에서는 현실에서 성취 불가능한 세속적 욕망의 존재를 드러내고 성취시켰던 것이다. 판소리계 소설은 민중적 욕망과 지배이데올로기의 타협적 교차점에서 쓰인 것이다.Pansori novel exposes worldly desire plainly. ChunhyanJeon(春香傳), HeungboJeon(興夫傳), SimcheongJeon(沈淸傳) are works of worldly desire and express bald appetite, sexual desire, possessiveness. Those are profane in public discourse. Those can not be philologically expressed. Once expressed, exist only in the decadent and dark places. Hence, it is the language of subjects that can express those desires.
The characters inside the novel wish those desires to make a reality while living in actuality those desires can not be satisfied. Only in fantasy, the unattainable desires can be satisfied. A gourd seed from the swallow, perfect Prince Charming Lee Mong-Ryong, the death and rebirth as a sovereign lady of Sim Chung. These are all fantasy. These fantasy belong to subjects, not to the ruling classes. However, the ruling classes had seen the existence of these desires and fantasy such suppression and criticism. Thus, the novel and ruling ideology had compromised. The brotherliness in HeungboJeon, the virtue in ChunhyanJeon, the filial conduct in SimcheongJeon. Those desires that can not be realized are decorated with the ruling ideology. That is to say, Pansori novel has inculcated the ruling ideology as ruling classes and has exposed and satisfied worldly desires that can not realized in actuality as subjects. Pansori novel was applied to the intersection between the desires of subjects and the ruling ideology.