본 연구는 대학발 벤처의 개념을 명확히 정의하고 벤처인증기업 전체를 모집단으로 하여 먼저 대학발 벤처 여부를 확인한 후, 대학발 벤처만을 모집단으로 한 설문조사를 다시 실시함으로써 우리나라의 대학발 벤처 실태를 명확히 파악하는 데 일차적인 초점을 맞추고 있다. 그 다음으로 우리나라와 일본을 비교 · 분석함으로써 우리나라 대학발 벤처의 특징을 도출하고자 하였다. 그 결과 우리나라 대학발 벤처는 산학 공동연구를 기반으로 활발히 창업되었으며 사업화 성과 및 성장성도 뛰어나 일본에 비해 경제적 파급효과가 매우 큰 등 성장력이 우수한 것으로 밝혀졌지만, 그 창업 추세의 감소세, 대학발 벤처 성장전략의 다양화 미흡, 비즈니스 지원기관 취약 등 향후 성장력에 있어서는 일본에 비해 떨어질 가능성이 나타나고 있었다.
이러한 분석을 바탕으로 우리나라 대학발 벤처 활성화를 위한 정책으로써 기술이전 및 사업화 정책 강화를 통한 대학발 벤처의 기술원천 확대, 대학 인적자원의 창업 지원 확충 등 대학발 벤처 창업 기반의 다양화, 비즈니스 지원기관의 활성화 등을 제언하였다.This study focuses on defining the concept of “University Originated Venture Business” (U-Venture) and identifying current status of U-Venture in Korea by conducting two phased research on the entire venture certified companies as a target group. And then, we make a comparative analysis of the cases in Korea and Japan to further identify the characteristics of the U-Venture in Korea.
As a result, Korea’s U-Venture business was created mainly based on the joint research of industry and academy and it obtained better economic performance compared to Japan. Therefore, it turned out that Korea’s U-Venture has more influence on the economic growth and employment than Japan. However, some weak points of U-venture business in Korea were observed. For example, recent U-Ventrue business creation activities is on a decline, strategies for promotion of U-Venture were not so various and the supporting institutes for venture business were not so helpful.
Based on the research for the characteristics and weak points of U-Venture in Korea, some political measures have been suggested, such as reinforcement policies to aid technology transfer and commercialization of university, diversification of U-Venture creation and revitalization of business supporting organizations.