본 연구의 목적은 국제적인 사업의 가장 효과적인 홍보 및 영업수단으로 비중이 확대되어 가는 전시회에, 성공적인 전시산업의 주체이자 핵심요소라 할 수 있는 전시회 참관객에 대한 차별화된 서비스 환경 제공의 중요성을 밝히고 그 결정요인을 추출하여 그 요인들이 참관객의 감정과 인지반응에 어떠한 영향을 미치며, 또한 감정/인지반응은 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기 위해 실시되었다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전시장 서비스 환경 요인은 사회적 환경인 사회적(인적) 서비스와 물리적 환경인 주변요소 다양성, 부대시설 편의성, 전시공간 배치성, 시설조형 기능성, 편의시설 적정성, 주변요소 적절성 요인으로 조사되었다. 서비스 환경 중 사회적환경인 사회적(인적) 서비스 요인은 감정반응과 인지반응 요인 모두에 유의적인 영향을 미치는 반면 물리적 환경 중에서는 주변요소 다양성 요인과 주변요소 적절성 요인이 감정반응 요인에, 시설조형 기능성 요인과 주변요소 적절성 요인이 인지반응 요인에 각각 유의적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 참관객 감정/인지반응은 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.This study tried to verify importance of providing service environment about exhibition visitors, who are successful subject and core factor of exhibition industry, and then to examine the relationship about service environment, emotion/cognition response, and behavioral intention.
The results of this study elicited some implications. First, Factors of service environment in exhibition are investigated social environment(i.e. social of human service) and physical environment(i.e. variety of surrounding factor, convenience of subsidiary facility, arrangement of exhibition space, function of facility modeling, propriety of convenience facility, appropriateness of surrounding factor). 「social(human) service」 had significant influence on emotion response and cognition response. On the other hand, 「variety of surrounding factor」, 「appropriateness of surrounding factor」 seemed to have effect on emotion response, and 「function of facility modeling」, 「appropriateness of surrounding factor」 had influence on cognition response. Second, it showed that emotion/cognition response of visitors had statistically significant influence on behavioral intention.