본 연구는 대학의 교육이념과 특성화를 구현하면서 실무능력을 갖춘 특수교육 전문 인력을 배양하기 위하여, 미국 내 특수교육과 설치대학의 교육과정을 분석하고, 현재 충남소재 N 대학교의 특수교육과에 재학 중인 학생들과 현직 교사들을 대상으로 현행 교육과정에 대한 실태와 문제점을 파악하고 개선을 위한 요구를 조사하여 특수교육전공 교육과정을 개선하는데 그 기초적인 자료로 활용하고자 하였다. 개선된 교육과정을 통하여 예비특수교육교사 양성의 질을 높이고 교육과정을 보다 효율적이고 현장실무중심으로 운영할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다.The present study surveyed the demands of 120 students of the department of special education and 70 field teachers in order to identify problems in the curriculums of the Department of Special Education and improve the curriculums for educating special teachers based on the opinions of field teachers and students at the Department of Special Education. The improved curriculums are expected to enhance the quality of education for the candidates of special education teachers and practical efficiency in the field of education.