그동안 분신자살에 대한 논의는 정치적으로 편향적 해석과 목적성이 전제
된 역사기술의 한계를 보인다. 이 논문은 그 한계를 넘어 분신자살을 더욱 분석
적으로 해석하고 설명하려는 문제의식으로부터 비롯되었다. 이 논문은 개인의 가장 극단적이고 고통스러운 죽음인 분신자살의 메커니즘을 설명하기 위해 학생운동 참가자의 주관적 의미구성의 사회·역사적 과정과 그것이 객관적 경험과 접합되는 지점을 추적한다. 이 논문에서는 분신이 발생하는 구조와 메커니즘을 해명하기 위해서 정치적 기회구조 외에도 개별행위자와 귀속적 집단 간에 공유하는 감정과 신념, 상황적 요인과 행위자의 주관적 상황판단과 결단 등에 대한 엄밀한 검토가 필요함을 강조하였다. 또한 분신자살의 구조와 메커니즘에 대한 분석을 통해 분신자살이 현실에 안주하려는 대중에게 체제의 부정의를 설파하여 저항의 의미체계를 제공하는 한편 의례와 상징을 통한 운동의 재활성화라는 전략을 내포하고 있음을 확인하였다. 경험적 사례를 통해 볼 때, 분신자살은 각 시기에 존재하는 특정한 역사적 상징과 담론자원을 동원하고, 그것을 저항담론으로‘구성’하는 방식으로 작동한다. 나아가 분신자살은 기억의 영구화라는 의식적 활동을 통해 공동체의 저항성과 조직력을 강화하며 ‘행위와 집단’간의 상승작용을 도모한다. 따라서 이 논문에서 상징과 의례를 통해 저항담론의 사회적 확산을 의도하며 준비된 자살은 소영웅주의적·허무주의적 분위기에 감염된 사회적 병리현상이나 개인의 일탈행위가 아니라는 점을 논증한다.??오히려 이 논문에서는 분신자살에 대해, 개인이 자신의 생존욕구에 근거한 집합적 의무감을 역사적 행위자로서의 집합적 정체성으로 전환시켜 나가는 사회적 구성과정의 한 형태로 위치 지어야 함을 강조하였다.This paper is arisen from the critical mind that intend to interpret and explain burning oneself to death in more analytical way beyond the limit of historic description preconditioned with politically biased interpretation and excessive finality for burning oneself to death. To explain the mechanism of burning oneself to death, most extreme and painful death to person, this paper pursuits the social and historical process of the subjective construction of meaning for the participants of student movement, and the point where it connects to objective experience. To elucidate the construction and mechanism of the accordance of burning oneself, it is emphasized that strict examinations for shared emotion and belief between individual doer and the group he belongs to, circumstantial factor, subjective judgement and decision for situation by doer, as well as political opportunity structure, are required. It is confirmed that burning oneself to death expresses negative definition against system and provides resistance meaning system to public, while, implies strategy that reactivate movement through ceremony and symbol, by analysing construction and mechanism of burning oneself to death. From empirical cases, burning oneself to death mobilizes discussion sources and
specific historic symbol existing in each period of time, and acts in the way to
construct it as resistance discussion. Furthermore, burning oneself to death
makes community strengthen resistance and organizing power through meaningful activity of perpetuation, and promotes rising effect between action
and group. Therefore, this study emphasized that the suicide arranged with
intention of social spread of residence discussion through symbol and ceremony need to be defined not social illness symptom or personal deviated action infected by small heroism and nihilism atmosphere, but a type of social
construction process that a person transform collective duty based on survival
desire, and move to collective identity as historical doer.