본 연구의 조사결과에 의하면, 가설 1과 2가 모두 채택되었다. 따라서 수산물 유통산
업의 조직 문화는 지역에 따라서 차이를 보이는 문화의 발산적 특징을 가지며, 이러한
발산 현상의 정도는 조직 구성원의 인구통계적 특성에 따라서 변동될 수 있는 것으로
밝혀졌다. 세부적으로 Hofstede가 제시한 문화적 차원을 기준으로 볼 때, 수산물 유통
산업의 생산지와 소비지 조직의 문화적 특성은 IC와 MF의 정도에 따라서 유의한 차
이가 발생하는 것으로 나타났다. IC 차원에 대한 본 연구의 결과에 의하면, 소비지의
수산물 유통상인들은 집단주의 성향이 강하며, 생산지의 수산물 유통상인들도 집단주
의 성향이 있으나 소비지의 유통상인들 보다는 약한 것으로 밝혀졌다. 이는 소비지 유
통상인들이 생산지 유통상인들보다 소속된 협회나 유통조직에 대한 충성도가 상대적
으로 강함을 의미하며, 이러한 결과는 표본의 구성과 소득수준의 차이에 기인한 것으
로 추정된다. 그리고 MF 차원에 대한 본 연구의 결과에 의하면, 생산지의 수산물 유통
상인들의 남성주의 성향이 소비지의 수산물 유통상인들보다 매우 강한 것으로 나타났다. 따라서 생산지 유통상인들이 보다 적극적인 사업활동을 추진할 의향이 높음을 알 수 있다.Research on culture has been widespread across social science researches. But
there has not been any cultural research in the fisheries industry. This study
tried to identify whether the culture of the fishery organization had a convergent
or divergent characteristic. To do so, fishery distributors and wholesalers, who
affiliated with their professional associations or wholesale seafood markets, were
surveyed across supplying and consuming areas(Busan and Seoul). If fishery
organizations have always been culture-bound, rather than culture free, then
their members show the divergent characteristic of culture. Despite a similarity
in tasks, size and market segments, if this fact is proved, fishery distributors and
wholesalers in different areas will differ in many of their managerial practices
such as marketing policies, communication patterns, motivation techniques, etc.
And it is expected that national and industrial cultures are major determinants
of their behaviors.
Depending on the results of this study, fishery distributors and wholesalers
had a divergent characteristic. So, it was concluded that fishery distributors and
wholesalers of wholesale seafood markets in supplying area were different from those in consuming area. It was found that this difference was attributed to individualism/collectivism and masculinity/femininity dimensions. In individualism/collectivism dimension, fishery distributors and wholesalers of
consuming area were stronger than those of supplying area. That is, fishery
distributors and wholesalers of consuming area were more collective than those of supplying area. But in masculinity/femininity dimension, fishery distributors and wholesalers of supplying area were stronger than those of consuming area.