본 연구의 목적은 일반 유아와 자폐 유아의 공동 주의 개시(initiation of joint attention: IJA)의 서로 다른 형태(시선 교대, 가리키기, 보여주기)와 기능(즉, 원시명령 가리키기[proto-imperatives]와 원시서술 가리키기[proto-declaratives])에 대해 다룬 문헌들을 중심으로 의도적 의사소통의 개념에 대해 검토하고, 그것이 어떻게 공동 주의의 발달과 관련되는지를 고찰하는 것이다. 또한 일반유아와 자폐유아의 공동 주의 개시의 발달에 대한 개요에 대해 제시하고 마지막으로 자폐 진단의 예후 인자로서 공동 주의 개시의 가치에 대해서도 고찰하고자 한다.The purpose of this study is to review of literature for joint attention in young typical children and young children with autism. This study focuses on the different forms (eye gaze alternation, pointing, and showing) and functions (i.e., protoimperatives and protodeclaratives) of IJA. First, discussed the concept of intentional communication, and how it is related to the development of IJA(initiation of joint attention) is to study. Subsequently, an overview of the development of the initiation of joint attention in young autistic children. Finally, discussed the value of IJA as a prognostic indicator of outcome.