본 연구의 목적은 아동의 내적 동기 및 자기효능감과 창의성의 관계를 살펴보는 데 있다. 연구대상은 초등학교 4~6학년 아동 304명이며, 자료에 대한 분석은 빈도와 백분율, 이원분산분석, 상관분석, 다중회귀분석방법을 사용하였다.
연구결과 내적 동기, 자기효능감 그리고 창의성은 성별과 학년에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 내적 동기, 자기효능감, 창의성 총점에서 남아보다는 여아의 점수가 더 높은 것으로 나타났다. 또한 내적 동기, 자기효능감 그리고 창의성은 학년에 따라 증가하는 것으로 나타났다. 아동의 내적 동기, 자기효능감,창의성 간에는 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났으며, 특히, 아동의 내적 동기와 창의성은 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 아동의 창의성을 예측하는 변인은 ‘성별’과 내적 동기의 하위 영역 중 하나인 ‘도전적 과제선호’ 그리고 ‘학년’으로, 이 세 변인들의 설명력은 12.3%로 나타났다.The purpose of this study was to investigate the relationships between intrinsic motivation, self-efficacy, and creativity of children. The subjects of this study consisted of 304 fourth, fifth, and sixth grade public elementary school students in Seoul, Korea. The data were analyzed by using frequencies,percentiles, means, standard deviations, Cronbach’s a, two-way ANOVAs, Pearson’s correlations, and a multiple regression analysis.
The major findings of this study were as follows:
(1) There were significant differences in intrinsic motivation, self-efficacy, and creativity in terms of gender and grade. Girls had higher scores in intrinsic motivation, self-efficacy, and creativity. Also, intrinsic motivation, self-efficacy, and creativity scores increased with grade. (2) Intrinsic motivation and creativity, self-efficacy and creativity are significantly correlated each other. (3) Gender, intrinsic motivation(task difficulty preference), and grade were the variables that significantly predict creativity. These variables explained 12.3% of children’s creativity.