본 연구의 목적은 도시와 농어촌에 근무하는 유아교육기관의 교사들을 대상으로 다문화 교육현황과 교사의 인식에 있어 지역별, 코시안 유아 지도경험 유무별 차이를 비교하고, 지역사회에 적합한 다문화교육의 실천적 방안에 필요한 기초 자료를 제공하는 데 있다. 본 연구대상은 도시와 농어촌에 소재한 유아교육기관 교사 총 358명 이었다. 연구도구로 사용된 질문지는 교사의 일반적인 배경 4문항, 다문화교육에 대한 인식 17문항, 다문화교육에 관한 현황 26문항, 총 47문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 응답의 빈도와 백분율을 산출하고 검증을 실시하여 분석하였다. 연구결과 다문화교육에 대한 인식은 도시와 농어촌 교사 간 코시안 유아에 대한 인지출처, 교사교육에서 다루어야 할 내용에서 유의한 차이가 있었으며, 코시안 유아 지도 경험유무에 따라 코시안 유아에 대한 인지, 코시안 유아에 대한 이해 정도, 교사교육의 필요성 및 다루어야 할 범위에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 유아 다문화교육의 현황은 도시와 농어촌의 부모 중 외국인의 비율, 코시안 유아와 일반유아 간의 차이점, 코시안 유아와의 관계형성 시 어려운 점, 다문화 요소의 통합유무, 현장자원인사 활용에 있어 유의한 차이가 나타났다. 본 연구결과는 지역별 특성을 고려한 다문화교육 프로그램의 개발과 연구가 요구되며 특히 이들의 이중 언어와 부모교육에 가장 중점을 두어야 할 것이다.The purpose of this study was to investigate early childhood teachers' recognition for the multicultural education and current state of multicultural education in kindergartens and child care centers. The subjects were 358 early childhood teachers who were teaching in urban and rural areas. The questionnaire with forty-seven questions was used: 17 for teacher's recognition and 26 for current state of multicultural education. The data were analyzed by frequencies, percentages, and χ² .
The results showed that the early childhood teachers' recognition for the multicultural education were differed between urban and rural areas in acknowledge of Kosian children, need and contents of teacher training for multicultural education, and that the current state was differed between teachers who have experienced with Kosian children and teachers who have not in the relation with Kosian children, understanding of Kosian children, and participation as a resource person. These finding have implication for how to apply the multicultural education for young children in urban and rural areas.