본 연구는 개별화교육프로그램(IEP)의 작성과 운영과정에 대한 미국 특수교사의 인식을 분석함으로써, IEP의 작성과 운영과정에 영향을 미치는 주요한 변인들을 확인하고자 하였다. 미네소타 주 191명의 IIEP 담당 특수교사들을 대상으로 한 본 연구는, 초등학교 IEP 담당 특수교사가 31%, 고등학교 20%, 중학교 17%, 유치원 8% 순이었다. IEP의 작성과 운영과정에 대한 특수교사의 태도를 종속변인으로, 특수교사변인, IEP 작성방법, IEP 팀 협력, IEP 작성과 운영을 지원하는 컴퓨터와 IEP 소프트웨어를 독립변인으로 하였다. 로지스틱 회귀분석을 통한 결과는 IEP 작성 방법, 팀 구성원들 간의 협력, 현재 사용하고 있는 IEP 소프트웨어에 대한 만족도가 IEP 작성과 운영과정에 대한 특수교사의 태도에 중요한 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 이는 IEP의 실제를 개선하려 노력하는 우리나라의 특수교육에도 시사점을 제공해 준다. IEP 소프트웨어 개발과 보급에 대한 정책적 지원은 특수교사들이 보다 효율적으로 IEP 작성과 운영과정에 참여할 수 있도록 도울 것이다.This study investigated the satisfaction of 191 special educators with their IEP process. Thirty one percent of respondents indicated that they worked in the elementary school level, followed by high school level(20%) and middle school (17%). All respondents were divided into either a positive group or a comparison group. The positive group included special educators who expressed their positive attitudes toward the amount of time to write IEPs and ability to write effective Present Level of Education Performances(PLEPs), goals, and objectives. Logistic regression analysis was adopted to identify factors that distinguished two groups. The result identifies variables that are positively related to the probability of satisfaction with IEP process. These variables are following: (a) satisfaction with the method by which I write IEPs, (b) communication among IEP team members is open and receptive, (c) the formal communication system within IEP teams assures collaborative monitoring and responses to student performance, and (d) I feel confident in the use of my current IEP software. Implication for Korean special education was also discussed.