본 연구는 재외한인 학생들의 사이버 민족교육에 대한 수요를 분석하기 위해 수행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 재외한인의 대다수가 거주하는 미국, 일본, 중국, 중앙아시아 지역을 중심으로 설문조사 및 전문가 면담을 실시하였다. 사이버 체제를 활용한 민족교육에 대한 재외한인 학생들의 반응은 국가별로 달랐다. 이는 거주국별로 재외한인 학생들의 한국어 구사 수준이 다르고, 거주국의 사회경제적 여건에 따라 재외한인 학생들의 민족교육에 대한 태도도 상이한 사실에 기인한 것으로 보인다. 일반적으로 사이버 민족교육의 내용이 재외한인 학생들의 요구에 부응하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 사이버 체제를 활용한 민족교육이 실효성을 거두기 위해서는 거주국별로 재외한인 학생들이 선호하는 민족교육 내용을 파악하고, 민족교육 내용의 난이도를 조정하는 것이 필요하다. 아울러 사이버 민족교육을 모든 재외한인 사회에 적용하기보다는 그것이 가장 효율적으로 실시될 수 있는 재외한인 사회를 우선적으로 선택해 투자를 집중시키는 노력이 필요한 것으로 보인다.This study attempts to analyze the demands of overseas Korean students for cyber ethnic education. In general, overseas Korean students for cyber ethnic education represent different responses. This is caused by the fact that Korean language levels of overseas Korean students are unlike and those living in the United States, Japan, China, and Central Asia have differentiated demands for cyber ethnic education according to their host society's socio-economic conditions. Specifically, contents of the cyber ethnic education are not suitable for demands of overseas Korean students. In order to achieve efficiency of cyber ethnic education, it is necessary to determine the ethnic educational content by country and it is important to adjust the difficulty level of it to the students. In addition, there is a need to concentrate its application at first to only a select group of overseas Korean students instead of providing cyber ethnic education for all overseas Koreans.